هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست مقام معظم رهبری با سلام من با راه انداختن این وب قصد دارم کمک کوچکی به جامعه اسلامی بکنم و دین خود را به شهدا ادا کنم در ضمن کپی برذاری از مطالب آزاد است
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
طراح قالب
ثامن تم
دیگر امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 
 
افسران - وطن دوستی در عمل بین نسل های مختلف


مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

در سال 1340 هـ .ش در مشهد در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) متولد شد. پدرش که از کسبة متعهد به شمار می‌رود، در دوران ستمشاهی و اختناق، با علما و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و شهیدان هاشمی‌نژاد و کامیاب ارتباط داشت؛ وی که برای تربیت فرزندش اهمیت زیادی قایل بود، محمود را همراه خود به مجالس و محافل مذهبی و نماز جماعت می‌برد و از این راه، او را با مکتب اهل بیت و تعالیم انسان‌ساز اسلام آشنا کرد.

محمود کاوه، دوران تحصیلات ابتدایی خود را در چنین شرایطی سپری کرد. از آنجا که آرزوی قلبی پدرش به هنگام تولد محمود این بود که وی را در سلک صالحان و پیروان واقعی مکتب اسلام قرار دهد، محمود با علاقة قلبی و تشویق پدر، وارد حوزه علمیه شد و همزمان، تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را نیز ادامه داد.
با اوج‌گیری انقلاب، او که جوانی با نشاط، فعال و مذهبی بود، با شرکت در محافل درس مساجد جوادالائمه و امام حسن مجتبی (علیهماالسلام) که در آن زمان از مراکز تجمع نیروهای مبارز مشهد بود از هدایتها و تعالیم حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بهره‌های فراوانی برد. وی ره توشه‌های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش‌آموزان منتقل می‌نمود، تا آنجا که در دبیرستان، به عنوان محور مبارزه شناخته گردید. محمود با علاقه وافر، به پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (قدس سره) همت گماشت و فعالانه در راه‌پیمایی‌ها و درگیریهای زمان انقلاب، شرکت می‌نمود.
• فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی، کاوه جزو اولین عناصر مؤمن و متعهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد پیوست. پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن، به منظور حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی، طی مأموریتی شش ماهه به تهران عزیمت کرد. با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد و لیکن مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند.
• کاوه در کردستان
با وجود این که برای آموزش نیروها اهمیت زیادی قایل بود و مسؤول مستقیم او، تمایل نداشت وی را، که از مربیان دلسوز و قوی محسوب می‌شد، به جبهه اعزام نماید، اما روح پرتلاطم محمود به دنبال فرصتی بود تا رودرروی دشمن قرار گیرد و در صحنه‌های کارزار، از انقلاب و ارزشهای آن به صورت عملی دفاع نماید. بنابراین در اولین فرصت رضایت فرماندة پادگان را جلب نمود و با شور و شوقی وافر، به دیار کردستان که در آن زمان، با توطئه گروهکها و عناصر ضد انقلاب، دستخوش درگیری و آشوب شده بود عزیمت کرد.
محمود که به همراه تعدادی از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوکان وارد کردستان شده بود، به دلیل لیاقتها و مهارتهایی که داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده گروهی دوازده نفره انتخاب شد.
کاوه در منطقه کردستان برای مبارزه با ضد انقلاب که از حمایت‌های خارجی برخوردار بود و با انجام جنایاتی هولناک، توطئه شوم جدایی این منطقه از میهن اسلامی را در ذهن می‌پروراند، شب و روز نداشت و به دلیل تلاش بسیار زیاد، جدیت و پشتکار، شجاعت و همچنین روحیه شجاعت‌طلبی‌یی که داشت، پس از مدت کوتاهی، به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد. در این زمان در عین ناباوری همگان، همراه تعداد کمی نیرو و با شهامتی وصف‌ناپذیر، عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام را طرح‌ریزی و45 کیلومتر جاده مرزی را طی یک مرحله و در عرض بیست وچهار ساعت آن هم در قلب منطقه تحت نفوذ ضد انقلاب، آزاد نمود.
ضد انقلاب که با برخورداری از سلاح، امکانات و نیروهای رزمی فراوان، عرصه را بر نیروهای نظامی و انتظامی تنگ کرده بود و جنایات فجیعی را در کردستان مرتکب می‌شد، با ورود جوانان دلیر و متعهدی چون محمود کاوه به صحنة نبرد، به این نتیجه رسید که ماندن در کردستان و مقاومت، برایش سنگین تمام خواهد شد. کاوه و همرزمانش با عملیات‌های پی‌درپی، آنچنان مزدوران استکبار را در منطقه منفعل و مستأصل نمودند که ضد انقلاب در اوج استیصال و درماندگی، برای زنده یا مردة کاوه، جایزه تعیین کرد.
• نقش کاوه در تیپ ویژه شهدا
به دنبال عملیات سرنوشت ساز نیروهای سپاه در محورهای مختلف کردستان و همزمان با تشکیل تیپ ویژه شهدا که فرماندهی آن برعهده شهید ناصر کاظمی بود، کاوه به عنوان فرمانده عملیات تیپ انتخاب شد. هنوز مدت کوتاهی از فعالیت محمود در این مسؤولیت که با آزادسازی بسیاری از مناطق کردستان همراه بود، نگذشته بود که آوازة تیپ ویژه شهدا آنچنان ضد انقلاب را متحیر ساخت که بکلی روحیة خود را از دست داد تا آنجا که در مقابل هر یورش رزمندگان اسلام، فرار را بر قرار ترجیح می‌داد و می‌دانست که مقاومت در مقابل این یگان، جز خسارت و نابودی، ثمری نخواهد داشت.
آزادسازی سد بوکان و جاده47 کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین دژ به تکاب، پاکسازی منطقه کیله و آشنوزنگ، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت، که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل ضد انقلاب به شمار می‌آمد و منجر به انهدام مرکز رادیویی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه آلواتان و آزادسازی زندان دوله‌تو و هلاکت بیش از750 نفر از ضد انقلاب گردید، از جمله نبردهای تهاجمی بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی و اجرا گردید. تعداد عملیاتی که کاوه علیه ضد انقلاب فرماندهی کرده، آنقدر زیاد است که ذکر نام تمامی آنها در این مختصر میسر نیست.
پس از شهادت سرداران رشید اسلام ناصر کاظمی، محمد گنجی‌زاده و محمد بروجردی، در خرداد1362 کاوه رسماً به فرماندهی تیپ منصوب گردید. محمود در سمت فرماندهی نیز با تلاشی همه جانبه، برای آموزش، سازماندهی و آماده‌سازی نیروها از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزید.
بنا به صلاحدید فرماندهی محترم سپاه در تاریخ29/4/1362 تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در عملیات برون مرزی والفجر2 که در منطقه حاج عمران انجام پذیرفت، شرکت نماید. در این عملیات، کاوه با فرماندهی صحیح، اهداف از پیش از جمله ارتفاعات2519 را با موفقیت به تصرف درآورد.
همزمان با عملیات والفجر4 مأموریت پاکسازی محور سردشت از لوث وجود ضد انقلاب (دموکراتها و منافقین) به تیپ ویژه شهدا واگذار شد. رزمندگان غیور و سلحشور تیپ، ضمن تسلط بر ارتفاعات مرزی کوه سیر، قوری، تالشور روستای اسلام آباد، مرکز رادیویی منافقین و مقر دموکراتها را تصرف کردند.
تیپ ویژه شهدا به فرماندهی محمود کاوه در سال63 در عملیات بدر همراه با سایر یگانهای سپاه با دشمن تا دندان مسلح جنگید و در تاریخ23/4/64 در عملیات قادر (همراه با یگانهایی از ارتش جمهوری اسلامی) در جبهه شمالی سیدکان عراق، باعث برهم زدن آرایش نظامی دشمن گردید. همچنین در منطقه عملیاتی والفجر9 که در منطقه چوراته عراق انجام گرفت در انهدام قوای دشمن و آزادسازی بخشی از خاک آنان، نقش مؤثری داشت.
• ویژگیهای اخلاقی
صفات ارزنده و ویژگیهای ایمانی، باعث شد که محمود، تمام وجود خود را وقف انقلاب کند. با اهمیتی که کردستان برای نظام نوپای اسلامی داشت، خود را فرزند کردستان معرفی کرد.
روحیه والا و انساندوستی او به قدری در اطرافیان اثر گذاشته بود که با وجود تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد جو مسموم علیه او و یگان تحت امرش، هنگامی که به درجة رفیع شهادت نائل آمد، مردم مهاباد با پای برهنه در تشیع پیکر پاک و مطهرش بر سر و سینه می‌زدند، اشک می‌ریختند و ضد انقلاب را نفرین می‌کردند.
او با الهام از سخن خداوند در قرآن که در وصف مؤمنان می‌فرماید :«اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» در قلب مردم و نیروها جای گرفته بود، چراکه هیچ انگیزه‌ای جز خدمت به انقلاب و احیای ارزشهای الهی نداشت.
کاوه در عین حال که تمام اوقات شبانه روزش را برای مبارزه به کار می‌بست، از پرداختن به تکالیف دینی و انجام مستحبات نیز غافل نبود. او از مروجین قرآن کریم بود و با عشق خالصانه به اسلام و مکتب، آیات جهاد را تلاوت می‌کرد و در صحنة جنگ و مقاتله با دشمنان، آن را در عمل تفسیر می‌نمود.
روحیة اطاعت‌پذیری و ولایت‌مداری، هوش سرشار، چابکی در عملیات‌ها، مسلح بودن به سلاح تقوا و اخلاق حسنه، شجاعت و بی‌باکی، ساده زیستی و صمیمیت با نیروها از جمله ویژگیهای شخصیتی آن شهید والامقام است.
با این که در مقابله با ضد انقلاب، سازش ناپذیر، جسور و با شهامت بود، اما با نیروهای تحت امر خود، برخوردی بسیار متواضعانه و توأم با صفا و صمیمیت داشت؛ تواضع او سبب شده بود که محبوبیت خاصی در بین نیروها کسب نماید. تا آنجا که بر قلب نیروهای بسیجی و سپاهی فرماندهی می‌کرد. او مصداق بارز تلفیق «محبت» و «قاطعیت» در امر فرماندهی نظامی بود.
روزی یکی از نزدیکان وی به منطقه آمده بود، یکی از برادران تقاضا کرد که کار مناسبی به او محول کند؛ شهید کاوه پاسخ داد :«همه بسیجی‌ها فامیل من هستند».
در بعد جسمانی، هیچ گاه از ورزش غافل نمی‌شد. با تشویق نیروها و حضور در مسابقات ورزشی، آمادگی رزمی آنها را بالا می‌برد. همواره برای تشویق بچه‌ها می‌گفت :«موفقیت‌های من در کوههای کردستان، مدیون ورزش است» او چریکی زبده بود که در عمل و جنگ، چریک شده بود نه با آموزش دیدن درسهای تئوری.
کاوه همیشه راهگشای عملیات بود؛ هرجا که کار گره می‌خورد، حضور او کارگشا بود و هرکجا که از عزم و اراده رزمندگان کاسته می‌شد، اراده پولادین او به همگان، روحیه‌ای تازه می‌بخشید.
همیشه برای این که بتواند عملیات را بهتر هدایت کند، پیشاپیش رزمندگان حرکت می‌کرد.
با این که بارها در صحنه‌های عملیاتی مجروح شده بود، ولی همیشه قبل از بهبودی، به منطقه بازمی‌گشت. حتی در برخی مواقع، نیروها او را با سر و بدن باندپیچی شده می‌دیدند که در میانشان حاضر می‌شد و آمادة پذیرش مأموریت و اجرای عملیات بود.
سرتیپ شهید حسن آبشناسان فرمانده لشگر23 نوهد، می‌گفت :«اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و حضرت امام «قدس سره» وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود، باید به تیپ ویژه شهدا، پیش او برود».
محمود دارای فضایل اخلاقی ویژه‌ای بود. وی انجام کار خالصانه و بی ریا را سرلوحة زندگی خود قرار داده بود. عموماً کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد.
همواره سعی می‌کرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود، نیروهای ارتش نیز این را خوب می‌دانستند. این خصال و روحیات فرماندهی محمود، تیپ ویژه شهدا را به آنجایی رساند که مقام معظم رهبری درباره این یگان و شهید کاوه می‌فرمایند :
«تیپ ویژه شهدا که فرماندهی‌اش را ایشان برعهده داشتند، یکی از واحدهای کارآمد ما محسوب می‌شد؛ او در عملیات گوناگون شرکت داشت و کارآزموده‌ی میدان جنگ شده بود. از لحاظ نظم، اداره واحد، مدیریت قوی، دوستی و رفاقت با عناصر لشگر، از لحاظ معنوی، اخلاق، ادب، تربیت، توجه و ذکر، یک انسان جوان اما برجسته بود.
این جوان (شهید کاوه) جزو عناصر کم نظیری بود که او را درصدد خودسازی یافتم، حقیقتاً اهل خودسازی بود، هم خودسازی معنوی و اخلاقی و تقوایی و هم خودسازی رزمی».
• شهادت
یازدهم شهریورماه1365 روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته حضرت بقیه الله الاعظم (عج) در عملیات کربلای2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به پرواز درآمد و دل صخره و کوه، یاد و خاطره شجاعت‌های بی‌نظیر او را در خود ثبت کرد. آن روز، کاوه مزد جهاد را دریافت کرد و به بارگاه عز الهی فرا خوانده شد.
خصال و ویژگیهای درخشنده کاوه در تمام مدت خدمتش و در تصدی مسؤولیتهای مختلف، درسی است بس بزرگ. امید است با بکارگیری آنها و آراسته شدن به آن سجایای اخلاقی، خود را برای دفاع از حریم اسلام و ارزشهای متعالی آن همواره مهیا و آماده سازیم.
ان شاءالله



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

 

ولادت

شهید زین‏الدین در 18 مهر سال 1338 ش، در خانواده‏ای مذهبی در شهر تهران، در خیابان ری دیده به جهان گشود. پدر و مادرش که از معارف اهل‏بیت برخوردار بودند، اسمش را «مهدی» نهادند. پدر شهید زین‏الدین از فعّالان مذهبی و سیاسی زمان خود بود که بارها به خاطر فعالیت سیاسی، تبعید و در شهرهای مختلف کشور، طعم تلخ زندان رژیم طاغوت را چشیده بود. مادر آن شهید نیز از مربیان قرآن و اشاعه دهندگان معارف اهل‏بیت علیهم‏السلام به شمار می‏رود.

آشنایی با قرآن

قرآن، راهنمای بشر در تمام عرصه‏های زندگی است و انسان را در حریم امن پروردگار جای داده و با دنیای بی‏کران عبودیت حق آشنا می‏سازد. در پرتو تأثیر قرآن است که حاملان آن و عاملان واقعی‏اش، به عزت دنیا و آخرت می‏رسند.

پدر شهید زین‏الدین درباره آشنایی و انس فرزندشان با قرآن کریم از همان دوران کودکی می‏گوید: «مادر آقا مهدی معلم قرآن بود و همیشه در جلسات قرآن شرکت می‏کرد و به طورکلّی، قرآن جای‏گاه ویژه‏ای در زندگی ما داشت. بعد از مدتی، متوجه قرآن خواندن آقامهدی شدیم، در حالی که نزد معلمی برای یادگیری قرآن نرفته بود».

آغاز تحصیلات

مادر شهید زین‏الدین درباره دوران تحصیل آقا مهدی می‏گوید: «در پنج سالگی به علت مسائلی از تهران به خرم‏آباد مهاجرت کردیم. در آن‏جا آقا مهدی را در کودکستانی که مسئولیت آن را یک فرد مذهبی برعهده داشت، ثبت نام کردیم. مهدی سال‏های ابتدایی را در مدرسه‏ای در همان شهر با موفقیت گذراند». پدر شهید نیز می‏گوید: «سال پنجم ابتدایی بود که روزی معلمش نزد من آمد و از نبوغ فوق‏العاده مهدی خبر داد و توصیه کرد که او کلاس ششم را هم به صورت متفرّقه بخواند و امتحان بدهد. ما هم با مشورت بعضی از دوستان قبول کردیم و مهدی از اسفند تا خرداد همان سال، کتاب‏های کلاس ششم را هم خواند و با نمره خوب قبول شد».

در خدمت والدین

شهید مهدی زین‏الدین، از همان کودکی و نوجوانی در خدمت خانواده بود. مادر شهید زین‏الدین در این‏باره می‏گوید: «هر کاری که به عهده‏اش می‏گذاشتیم، به نحو احسن انجام می‏داد. خرید خانه از کوچکی برعهده‏اش بود و به پدرش هم که در کتاب‏فروشی، کتاب‏های درسی و مذهبی را در دسترس مردم می‏گذاشت، کمک می‏کرد».

نوجوانی، آغاز مبارزه

نوجوانی، دوره شکل‏گیری شخصیت انسان‏هاست. در همین دوره است که شالوده شخصیت انسان پی‏ریزی شده و آینده شخص ترسیم می‏شود. شهید زین‏الدین در دوران نوجوانی، از محضر معلم اخلاق، حضرت آیت‏اللّه‏ مدنی کسب فیض کرد. در آن روزها، این انسان وارسته، از طرف رژیم طاغوت به شهر خرم‏آباد تبعید شده بود. زین‏الدین از همان زمان، راه و رسم مبارزه با طاغوتیان را آموخت.

هم‏چنین در همان ایام، حزب رستاخیز که وابسته به رژیم پهلوی بود، شروع به عضوگیری از بچه‏های دبیرستانی خرم‏آباد کرد. در دبیرستانی که شهید زین‏الدین در آن تحصیل می‏کرد، تنها دو نفر از عضویت در این حزب امتناع کردند که یکی شهید مهدی زین‏الدین بود و دیگری دوستش و سرانجام این کار، به اخراج ایشان از دبیرستان انجامید. چون دبیرستان دیگری در رشته ریاضی نبود، شهید زین‏الدین ناچار شد در رشته تجربی ادامه تحصیل داده و دیپلم تجربی بگیرد.

انتخابی الهی

شعله‏های انقلاب اسلامی، رژیم طاغوت را متحیّر کرده بود و شهرها یکی پس از دیگری به نهضت بزرگ امام امت می‏پیوست. ترس و وحشت، حکومت خودکامه طاغوتی را وادار کرده بود تا هرگونه حرکت مذهبی و سیاسی را سرکوب کند. پدر شهید زین‏الدین که از فعّالان سیاسی و مذهبی بود، توسط ایادی رژیم دستگیر و به شهر سقّز در استان کردستان تبعید شد. آقا مهدی، در همین ایام که پدرش در تبعید بود، در کنکور سراسری شرکت کرد و رتبه چهارم رشته پزشکی دانشگاه شیراز را به دست آورد، ولی از وارد شدن به دانشگاه انصراف داده و در مغازه پدرش مشغول به کار شد. او درباره علت انصراف از دانشگاه گفته بود: «مغازه پدرم سنگر است و رژیم پهلوی با تبعید پدرم می‏خواهد سنگر محکم او خالی بماند، ولی من نمی‏گذارم این سنگر مبارزه خالی بماند». گفتنی است که در آن روزها، آن مغازه، کانون مبارزه و محلی برای پخش اعلامیه‏های علماء و فعالیت‏های ضد رژیم بود.

انصراف از دانشگاه پاریس

اواخر عمر رژیم پهلوی، اعتصابات عمومی بیش‏تر شهرهای این مرز و بوم را فرا گرفته بود. این حرکات عمومی مردمی، باعث تعطیلی مغازه‏ها و ادارات و کارخانه‏ها شده بود. شهید زین‏الدین هم جهت پیوستن به صف انقلاب مغازه پدر را تعطیل کرد، ولی کسب دانش برای او تعطیل نشد و یادگیری زبان‏خارجی در اولویت کاری او قرار گرفت؛ زیرا قصد عزیمت به یکی از کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل داشت. او با چهار دانشگاه از دانشگاه‏های فرانسه مکاتبه کرد و بعد از مدتی، نامه قبولی از یکی از آنها دریافت کرد. بعد برای انتخاب یکی از دانشگاه‏ها، به یکی از دوستانش که به تازگی از فرانسه برگشته بود مراجعه کرد، او در جواب گفته بود: در فرانسه خدمت حضرت امام رسیدم، ایشان فرمود: «به ایران برگردید؛ زیرا ایران به جوانانی مثل شما نیازمند است». و این سخن، باعث انصراف شهید زین‏الدین از عزیمت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل می‏شود.

تنها ولی مصمّم

هنگامی که پدر شهید زین‏الدین به جرم فعالیت سیاسی برضد رژیم، از شهر خرم‏آباد به سقّز تبعید شد، خانواده ایشان هم به سقز رفته و به وی ملحق شدند و تنها مهدی در خرم‏آباد ماند و فعالیت‏های ضد استبدادی پدر را ادامه داد. او با دوستانش جلساتی برضد رژیم برپا داشت و در آن‏ها افشاگری کرده و مطالب این جلسات را در سطح شهر پخش می‏کردند، به طوری که در آن روزها آقا مهدی، به محوری بر ضد رژیم طاغوت تبدیل شده بود.

مهاجرت به قم

آبان ماه سال 1357 بود که پدر شهید مهدی زین‏الدین را به جرم فعالیت سیاسی از شهر سَقز به اِقلید فارس تبعید کردند. روزهای شکل‏گیری انقلاب اسلامی و ایام پرالتهاب رژیم بود. پدر مهدی از فرصت به دست آمده استفاده و به اصفهان فرار کرد. بعد از آن جا به شهر مقدس قم آمده و قم را برای سکونت برگزید و سپس شهیدزین‏الدین به همراه خانواده به پدر ملحق می‏شوند. از این‏جا فصل جدیدی از زندگی آقا مهدی آغاز شد؛ زیرا به شهری قدم نهاده بود که مرکز اصلی هدایت مبارزات مردم ایران به شمار می‏رفت. و در آن‏جا به فعالیت‏های سیاسی و انقلابی خود، توسعه بیش‏تری داد.

مبارزه در قم

سکونت در شهر قم که کانون مبارزه برضد رژیم بود، فرصتی برای شهید زین‏الدین به‏وجود آورد که او خود را برای مبارزه جدّی‏تر آماده سازد. پدرش درباره فعالیت‏های مبارزاتی شهید زین‏الدین می‏گوید: «ما عکس‏هایی را که در اصفهان چاپ کرده بودند، به قم می‏آوردیم و مسئولیت آقا مهدی این بود که آن‏ها را در بازار و سطح شهر پخش کند. او در زمان حکومت نظامی، عکس‏های زیادی را بر در و دیوار شهر نصب می‏کرد». که سرانجام این کار در آن شرایط، با خطرات بسیاری مواجه بود.

در خدمت محرومان

سرانجام انقلاب شکوه‏مند اسلامی در 22 بهمن سال 57 به رهبری رهبر عظیم‏الشأن انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه‏الله و تلاش و مجاهدت مردم قهرمان ایران اسلامی به پیروزی رسید و وعده الهی مبنی بر حکومت محرومان و صالحان بر زمین، در قسمتی از این کره خاکی محقق شد. فلسفه وجودی این انقلاب که همانا رشد و ترقی ملت مسلمان بود، امام را واداشت که «جهاد سازندگی» را تأسیس کند تا به بهترین صورت به محرومان جامعه رسیدگی شود. با تأسیس جهاد سازندگی، شهیدزین‏الدین از جمله کسانی بود که به این ارگان انقلابی وارد شد و با توجه به روحیه انقلابی و خستگی‏ناپذیری که داشت، به فعالیت عمرانی و خدمت‏رسانی به محرومان پرداخت.

ورود به سپاه پاسداران

انقلاب اسلامی، در سال‏های آغازین برای حفاظت از خطرات داخلی و خارجی، به تکیه‏گاهی نیاز داشت تا نهال انقلاب در مقابل تندباد حوادث بیمه شود؛ از این‏رو، رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه‏الله ضرورت، تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را احساس و دستور تشکیل آن را صادر کرد.

با تشکیل سپاه پاسداران، شهید زین‏الدین جزء اولین کسانی بود که دعوت پیر مراد را لبیک گفته و داوطلبانه به عضویت سپاه پاسداران درآمد تا از دستاوردهای خونین انقلاب پاسداری کند. او در بدو ورود به سپاه، در قسمت پذیرش سپاه پاسداران شهرستان قم مشغول به خدمت شد و پس از مدتی، به علت تعهد، درایت و پشتکاری که از خود نشان داد، به پیشنهاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‏اسلامی قم و حکم ستاد مرکزی سپاه، به عنوان مسئول واحد اطلاعات سپاه قم انتخاب شده و در این مسئولیت حساس انجام وظیفه کرد.

مبارزه با جریان‏های انحرافی

با پیروزی انقلاب اسلامی، منافع کسانی که در سایه استبداد و استعمار به نان و نوایی رسیده بودند، به خطر افتاد و نتوانستند بال‏های عدالت گستر این انقلاب مردمی را تحمل کنند؛ ازاین رو، درصدد انتقام برآمدند. در آن مقطع زمانی، حزب خلق مسلمان که آغاز فعالیت فتنه‏انگیز آن‏ها، هم‏زمان با مسئولیت شهید زین‏الدین در واحد اطلاعات سپاه قم بود، قصد اقداماتی مخرّب داشتند که ایشان با تدبیری صحیح، تمام نقشه‏های آن‏ها را نقش بر آب کرد و مدارکی از این حزب به دست آورد که وابستگی آن‏ها را به بیگانگان روشن می‏ساخت. شهید زین‏الدین هم‏چنین در غائله کردستان در اواخر سال 1358، به آن‏جا رفت و با پاسداران دلاور قم، در آزادسازی شهرهای کردستان، به ویژه شهر سنندج مردانه جنگید. گویا از گروه هیجده نفری که مهدی و دوستانش به کردستان رفته بودند، چهار یا شش نفر بیش‏تر برنگشتند و بقیه، به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

شروع جنگ تحمیلی

پس از آن که استعمار، منافع خود را در سرزمین پهناور اسلامی از دست رفته دید و توطئه‏های ضد انقلاب کردستان و لانه جاسوسی و جریان طبسْ هیچ کمکی به او نکرد، به فکر توطئه‏ای افتاد که شعله‏های آنْ به مدت هشت‏سال دامن امت اسلامی را گرفت؛ جنگ تحمیلی عراق برضد ایران. در شهریور سال 1359 ایران آماج حملات وسیع نیروهای رژیم بعثی قرار گرفت و در مدت چند روز، چندین شهر ایران به تصرف قوای دشمن درآمد. در این زمان، مسئولیت مردان الهی و پیروان خمینی کبیر سنگین‏تر شد. در همان روزهای نخستین جنگ، شهید زین‏الدین به همراه صد نفر از دوستان خود عازم منطقه عملیاتی جنوب شدند و پس از گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت، خود را به خوزستان رسانده و دوران حماسه‏ساز و پرتلاش دیگری از زندگی خود را آغاز کردند.

مسئولیت‏های زین‏الدین

استعدادها و خلاقیت‏های ذاتی انسان، در پیکار با رویدادها و حوادث آشکار می‏شود. با آغاز جنگ و رشادت‏های فراوانی که شهیدزین‏الدین از خود به ثبت رساند، فرماندهان را برآن داشت تا مسئولیت‏های حساس و کلیدی را به او واگذار کنند. بدین ترتیب، زین‏الدین، به عنوان مسئول شناسایی یگان‏ها انتخاب شد و پس از آنْ به عنوان مسئول اطلاعات عملیات سپاه دزفول و سپس مسئول اطلاعات عملیات محورهای سوسنگرد انتخاب شد. او در عملیات بیت‏المقدس و آزادسازی خرمشهر، مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه نصر را پذیرفت و در عملیات رمضان، به سرپرستی تیپ 17 علی‏ابن ابی‏طالب قم و سرانجام به فرماندهی لشگر 17 علی‏ابن‏ابی‏طالب قم منصوب شد و در همین سِمَتْ به مقام والای شهادت رسید.

ازدواج

یکی از دوستان شهید مهدی زین‏الدین می‏گوید: یک روز به ایشان گفتم، آقا مهدی الان وقت ازدواج شماست، چرا دست به کار نمی‏شوی؟ جواب دادند: راستش تا به حال فکر این‏جا را نکرده بودم. ما که با جنگ ازدواج کرده‏ایم.

بعدها یک روز آقا مهدی آمد و گفت: فلانی من حاضرم ازدواج کنم، ولی همسر من، دختری باید باشد که بتواند با ما زندگی کند؛ چون ما مرد جنگیم و کم‏تر دختری حاضر می‏شود سختی‏های ما را تحمل کند. او پس از مدتی، همراه صبور و پرتحمل خود را یافت که حاصل این ازدواج، یک دختر بود که اسمش را لیلا گذاشتند.

مردی به رنگ خاک

شهید زین‏الدین، آن‏قدر خاکی و بی‏آلایش بود که بسیاری از اوقات، او را به عنوان فرمانده نمی‏شناختند. لباس‏های ساده بسیجی، و تواضع بسیار، از ویژگی‏های بارز اخلاقی او بود. یکی از بسیجیان در این باره می‏گوید: یک روز که برای نماز جماعت به حسینیه لشگر رفته بودم، پس از نمازظهر اعلام کردند که از سخن‏رانی برادر مهدی زین‏الدین فرمانده لشکر استفاده می‏کنیم. من هنوز ایشان را نمی‏شناختم با خود گفتم که فرمانده لشگر حتما با تشریفات خاصی می‏آید. در افکار خود بودم که ناگاه یک نفر از کنار من بلند شد و به راه افتاد و پشت تریبون قرار گرفت و مشغول صحبت شد. خیلی تعجب کردم؛ چون او تا چند لحظه قبل در کنار من نشسته بود و کسی هم همراهش نبود. صحبت ایشان که تمام شد، دوباره در کنار من نشست. این‏جا بود که شهید زین‏الدین را شناختم.

سردار خط‏شکن

یکی از فرماندهان ارشد سپاه درباره شهید زین‏الدین می‏گوید: لشگر 17 علی‏بن ابی‏طالب قم، از جمله بهترین لشگرهای سپاه بود که پیچیده‏ترین و سخت‏ترین عملیات جبهه‏های نبرد را به این لشگر می‏دادیم. این لشگر خط‏شکن بود. نشد که لشگر 17 با فرماندهی شهید زین‏الدین به خطی از خطوط دشمن حمله کند و آن خط شکسته نشود. شهید زین‏الدین به عنوان فرمانده خط‏شکن و هم به عنوان فرماندهی که دشمن نتوانست او را از جزایر مجنون بیرون براند، حماسه آفرید و از این رو به نام «سردار خط‏شکن» معروف شده بود.

جنگ و خلاقیت شهید زین‏الدین

جنگ، عرصه بروز استعدادهای نهفته فرزندانی بود که به عشق خمینی‏کبیر به صف مجاهدان راه حق پیوستند. با شروع جنگ، میدان بروز این خلاقیت‏ها و استعدادها فراهم شد. یکی از فرماندهان ارشد نظامی می‏گوید: در جنگ خیبر که منجر به آزادسازی جزایر مجنون واقع در هورالهویزه، در شرق رودخانه دجله گردید، برای اولین بار طلسم جنگ در روز شکسته شد. ما سعی می‏کردیم از جنگ روزانه، به خاطر مشکلاتی که داشت، پرهیز کنیم، ولی با خلاقیت شهید زین‏الدین، ما جنگ در روز را آغاز کردیم و به نتیجه هم رسیدیم.

وداع آخر

روزهای آخر زندگی شهید مهدی زین‏الدین حال و هوایی دیگر داشت و نورانیت چهره‏اش، خبر از یک واقعه بزرگ می‏داد. این اتفاقات توجه مادرش را هم جلب کرده بود. پدر شهید زین‏الدین می‏گوید: «روز جمعه، آقا مهدی از یکی از شهرها تماس گرفت و با مادرش صحبت کرد. مجید (برادر کوچک آقا مهدی که با هم به شهادت رسیدند) هم بعد از مدتی زنگ زد و با مادرش صحبت کرد. بعد از اتمام تلفن، مادرش برگشت و گفت: «بچه‏ها با من خداحافظی کردند و من مطمئن هستم که این آخرین خداحافظی بود. در صحبت‏های آقامهدی چیز عجیبی دیدم که خبر از خداحافظی آخر می‏داد». این آخرین تماس مهدی با ما بود.

عروج عاشقانه

شهادت، هنر مردان الهی است و مردان خدا زیبنده شهادت‏اند و به راستی که خط سرخ شهادت، میراث بزرگ انبیای الهی است. در هشت سال جنگ تحمیلی خداجویان مخلص ایران اسلامی، با این عشق سرخ هم‏آغوش شدند و بر فراز قله سعادت گام نهادند. مهدی زین‏الدین از جمله مردان الهی بود که به این فیض رسید. سرانجام آن حادثه بزرگ و خبر وحشت‏انگیزی که هموراه لشگر 17 علی‏بن‏ابی‏طالب قم از آن هراسان بود، به وقوع پیوست و خبر پرواز سید مهدی زین‏الدین، به گوش رسید.

شهیدزین‏الدین در مأموریتی که از کرمانشاه به سوی سردشتِ آذربایجان غربی درحرکت بود، با گروه‏های ضد انقلاب درگیر شد و به فیض شهادت نائل گردید. مزار ایشان در گلزار شهدای علی‏بن‏جعفر قم، زیارت‏گاه عاشقان شهادت است. روحش شاد و یادش جاودان باد.

تسلیت رهبری

رهبر فرزانه انقلاب، که در زمان شهادت شهید زین‏الدین، ریاست جمهوری اسلامی ایران و ریاست شورای عالی دفاع را برعهده داشتند، برای ارج نهادن به مقام این شهید بزرگ و خدمات چندین ساله این فرمانده جوانْ طی پیامی به جانشین شهید زین‏الدین در لشکر 17 علی‏بن‏ابی‏طالب، از مقام ایشان تجلیل کردند که متن پیام بدین شرح است: «برادر اسماعیل صادقی، مسئول ستاد لشگر 17 قم (ایشان نیز در یکی از عملیات‏ها به شهادت رسید) متقابلاً شهادت سردار شجاع اسلام مهدی زین‏الدین و برادر فداکارش مجید را به یکایک افراد و فرماندهان آن لشگر و به همه فرماندهان سپاه پاسداران تبریک و تسلیت می‏گویم. بی‏شک این خون‏های پاک، همگان را در پی‏گیری هدف‏های بزرگ اسلامی مصمم‏تر و بازوی پرتوان رزمندگان را نیرومندتر می‏سازد». ایشان هم چنین در پیام دیگری خطاب به مسئولان لشکر 17 علی‏بن‏ابیطالب قم می‏فرمایند: «سردار شهید این لشگر، شهید مهدی زین‏الدین که به حق می‏توان گفت از ستارگان درخشان بود، با فقدان خود ما را داغ‏دار کرد».

زین‏الدین در نگاه همسر

لحظه لحظه زندگی انسان‏های وارسته، سرشار از خاطرات ناب و به یادماندنی است که هرکدام درسی است برای ره‏پویان عشق. همسر شهید زین‏الدین درباره ایشان می‏گوید: «اولین خصوصیتی که می‏توانم از او بگویم، راز و نیازی است که با خدا می‏کرد و آن نمازهایی است که با خلوص نیّت و توجه می‏خواند. دوست داشت مثل ائمه اطهار ساده زندگی کند. در برخورد اولی که با هم داشتیم، تمام مسائل را برایم گفت او می‏گفت: انتهای راه من شهادت است، با این حرف‏ها و تذکرات قبلی که داده بود، مشکلات نبودنش در خانه برایم راحت بود».

هم‏نوا با زین‏الدین

صحبت عاشق و معشوق شنیدنی است. عاشقی که در فراق معشوق می‏سوزد، چنان لب به زمزمه می‏گشاید که هر بیننده‏ای را به حیرت وامی‏دارد. تاریکی شب و سرزمین خاموش جنوب، محلی مناسب برای نجواهای شبانه زین‏الدین بود. او عاشق دل سوخته‏ای بود که می‏گفت: ان‏شاءاللّه‏ که خداوند ما را دمی به خودمان وامگذارد تا بتوانیم این راه خون‏بار حسین را به پایان برسانیم. خدایا، سعادت ابدی را نصیب ما بگردان. بارالها، چه در پیروزی و چه در شکست، قلب‏های ما متوجه توست، خدایا، این قلب‏های شیفته خودت را از بلایا و خبائث دنیایی پاک بگردان.

خدایا، این جانِ ناقابل را از ما قبول فرما و در عوضِ آن، اسلام را پیروز کن و به آبروی فاطمه زهرا علیهاالسلام از گناهان ما درگذر.

چهره‏ای بشّاش

مردان الهی چهره‏ای بشاش دارند و اگر غمی هم باشد، در سینه مخفی می‏کنند. آن‏ها همیشه به زندگی لبخند می‏زنند و از سیاهی‏های زندگی شکوه‏ای ندارند. شهیدزین‏الدین یکی از این مردان الهی بود. یکی از سرداران می‏گوید: «من همیشه در قیافه شهیدزین‏الدین این بشاش بودن را می‏دیدم. او مأموریت‏ها را هرقدر هم که سخت بود انجام می‏داد، ولی چهره‏اش به طرز عجیبی خندان بود».

حدیث نفس

دل عاشق، جای‏گاه معشوق است و دل مؤمنْ جای‏گاه معبود، ولی آنان که به وصال یار رسیدند، در آینه دلْ غیر از جمال دوست ندیدند. زین‏الدین عاشق بی‏قراری بود که مقصدی جز رسیدن به معبود نمی‏دید. یکی از دوستان شهید می‏گوید: «زین‏الدین در میان بسیجیان از محبوبیت خاصی برخوردار بود. او را بالای دستان پرمحبت خود می‏گرفتند و با شور و عشق، شعار سرمی‏دادند. یک‏بار که چنین اتفاقی افتاد و مهدی توانست خود را از چنگ بچه‏ها برهاند با چشمانی اشک‏آلود در گوشه‏ای نشست و به تأدیب نفس خود مشغول شد. او با یک حالت عصبانیت به خودش می‏گفت: مهدی، خیال نکنی کسی شده‏ای که این‏ها این‏قدر به تو اهمیت می‏دهند، تو هیچ نیستی. تو خاک پای بسیجیان هستی. همین طور می‏گفت و آرام آرام می‏گریست».

گریه‏های شبانه

شب، جامه آرامش و سکوت برتن می‏کند تا شب زنده‏داران را فرصتی دوباره برای خلوت کردن با معبود فراهم آید. سیاهی شب، زمزمه لالایی برای غافلان از محبوب است، ولی در نظر مردم بیداردل، شب چون روز است و راهی روشن برای رسیدن به خالق هستی. یکی از یاران شهید زین‏الدین می‏گوید: «شبی در مقر فرماندهی بودیم و ایشان به مأموریتی طولانی رفته بود. دیروقت بود و همه ما مستِ خواب و سرگرم رؤیاهای خوش بودیم که ناگهانْ صدای گریه‏ای، رشته‏های رنگارنگ خوابمان را آشفت. از صدای حزین گریه زین‏الدین که در مقر پیچیده بود، دانستیم که آقا مهدی تازه از مأموریت برگشته است».

سخنی با شهید

ای شهید، ای زین‏الدین، تو زینت دین بودی و شهادت زیبنده تو. تو مایه افتخار دین و انقلاب بودی. همواره گام‏های سترگ تو را به نظاره می‏نشینم و یاد و خاطره‏ات را ارج می‏نهم. رشادت‏های تو، الگوی فرزندانمان خواهد شد و نسل‏های آینده ایران به وجود تو و مردانی مثل تو خواهند بالید. از تو می‏پرسم آیا شفاعت شما گوشه‏ای از احوال نابسامان ما را خواهد گرفت و آیا در دیار باقی، شرمنده شما نخواهیم شد؟ همیشه این زمزمه در گوشم طنین می‏اندازد که شهدا به ما خواهند گفت: شما بعد از ما چه کردید، خدایا، آن چه صلاح دین و دنیای ماست ارزانی دار و امر ما را به شهادت ختم فرما.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

شهید عباس بابایی، بزرگ مردی كه در مكتب شهادت پرورش یافت مجاهدی كه زهد و تقوایش بسان دریایی خروشان بود و هر لحظه از زندگانیش موج ها در برداشت. مرد وارسته ای كه سراسر وجودش عشق و از خودگذشتگی و كرامت بود، رزمنده ای كه دلاور میدان جنگ بود و مبارزی سترگ با نفس اماره ی خویش. از آن زمان كه خود را شناخت كوشید تا جز در جهت خشنودی حق تعالی گام برندارد. به راستی او گمنام، اما آشنای همه بود. از آن روستاییِ ساده دل، تا آن خلبان دلیر و بی باك. شهید بابایی در سال 1329، در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. دوره ی ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به تحصیل پرداخت و در سال 1348، به دانشكده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی برای تكمیل دوره به آمریكا اعزام شد. شهید بابایی در سال 1349، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریكا رفت. طبق مقررات دانشكده می بایست به مدت دو ماه با یكی از دانشجویان آمریكایی هم اتاق می شد. آمریكایی ها، در ظاهر، هدف از این برنامه را پیشرفت دانشجویان در روند فراگیری زبان انگلیسی عنوان می كردند، اما واقعیت چیز دیگری بود. چون عباس در همان شرایط تمام واجبات دینی خود را انجام می داد، از بی بند و باری موجود در جامعه آمریكا بیزار بود. هم اتاقی او در گزارشی كه از ویژگی ها و روحیات عباس نوشته، یادآور می شود كه بابایی فردی منزوی و در برخوردها، نسبت به آداب و هنجارهای اجتماعی بی تفاوت است. از رفتار او بر می آید كه نسبت به فرهنگ غرب دارای موضع منفی می باشد و شدیداً به فرهنگ سنتی ایران پای بند است. همچنین اشاره كرده كه او به گوشه ای می رود و با خودش حرف می زند، كه منظور او نماز و دعا خواندن عباس بوده است. خود وی ماجرای فارغ التحصیلی از دانشكده خلبانی آمریكا را چنین تعریف كرده است: «دوره خلبانی ما در آمریكا تمام شده بود، اما به خاطر گزارشاتی كه در پرونده خدمتم درج شده بود، تكلیفم روشن نبود و به من گواهینامه نمی دادند، تا این كه روزی به دفتر مسئول دانشكده، كه یك ژنرال آمریكایی بود، احضار شدم. به اتاقش رفتم و احترام گذاشتم. او از من خواست كه بنشینم. پرونده من در جلو او، روی میز بود، ژنرال آخرین فردی بود كه می بایستی نسبت به قبول و یا رد شدنم اظهار نظر می كرد. او پرسش هایی كرد كه من پاسخش را دادم . از سوال های ژنرال بر می آمد كه نظر خوشی نسبت به من ندارد. این ملاقات ارتباط مستقیمی با آبرو و حیثیت من داشت، زیرا احساس می كردم كه رنج دوسال دوری از خانواده و شوق برنامه هایی كه برای زندگی آینده ام در دل داشتم، همه در یك لحظه در حال محو و نابودی است و باید دست خالی و بدون دریافت گواهینامه خلبانی به ایران برگردم. در همین فكر بودم كه در اتاق به صدا در آمد و شخصی اجازه خواست تا داخل شود. او ضمن احترام، از ژنرال خواست تا برای كار مهمی به خارج از اتاق برود با رفتن ژنرال، من لحظاتی را در اتاق تنها ماندم. به ساعتم نگاه كردم، وقت نماز ظهر بود. با خود گفتم، كاش در اینجا نبودم و می توانستم نماز را اول وقت بخوانم. انتظارم برای آمدن ژنرال طولانی شد. گفتم كه هیچ كار مهمی بالاتر از نماز نیست، همین جا نماز را می خوانم. ان شاءالله تا نمازم تمام شود، او نخواهد آمد. به گوشه ای از اتاق رفتم و روزنامه ای را كه همراه داشتم به زمین انداختم و مشغول نماز شدم. در حال خواندن نماز بودم كه متوجه شدم ژنرال وارد اتاق شده است. با خود گفتم چه كنم؟ نماز را ادامه بدهم یا بشكنم؟ بالاخره گفتم، نمازم را ادامه می دهم، هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد. سرانجام نماز را تمام كردم و در حالی كه بر روی صندلی می نشستم از ژنرال معذرت خواهی كردم. ژنرال پس از چند لحظه سكوت نگاه معناداری به من كرد و گفت: چه می كردی؟ گفتم: عبادت می كردم. گفت: بیشتر توضیح بده. گفتم: در دین ما دستور بر این است كه در ساعت های معین از شبانه روز باید با خداوند به نیایش بپردازیم و در این ساعات زمان آن فرا رسیده بود، من هم از نبودن شما در اتاق استفاده كردم و این واجب دینی را انجام دادم. ژنرال با توضیحات من سری تكان داد و گفت: همه این مطالبی كه در پرونده تو آمده مثل این كه راجع به همین كارهاست . این طور نیست؟ پاسخ دادم: آری همین طور است. او لبخندی زد. از نوع نگاهش پیدا بود كه از صداقت و پای بندی من به سنت و فرهنگ و رنگ نباختنم در برابر تجدد جامعه آمریكا خوشش آمده است. با چهره ای بشاش خود نویس را از جیبش بیرون آورد و پرونده ام را امضا كرد. سپس با حالتی احترام آمیز از جا برخاست و دستش را به سوی من دراز كرد و گفت: به شما تبریك می گویم. شما قبول شدید . برای شما آرزوی موفقیت دارم. من هم متقابلاً از او تشكر كردم. احترام گذاشتم و از اتاق خارج شدم. آن روز به اولین محل خلوتی كه رسیدم به پاس این نعمت بزرگی كه خداوند به من عطا كرده بود، دو ركعت نماز شكر خواندم.» با ورود هواپیماهای پیشرفته اف – 14 به نیروی هوایی، شهید بابایی كه جزء خلبان های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شكاری اف – 5 بود، به همراه تعداد دیگری از همكاران برای پرواز با هواپیمای اف–14 انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. با اوج گیری مبارزات علیه نظام ستمشاهی، بابایی به عنوان یكی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی گذشته از انجام وظایف روزمره، بعنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه، به پاسداری از دستاوردهای پرشكوه انقلاب اسلامی پرداخت. شهید بابایی با دارا بودن تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت اسلامی چنان درخشید كه شایستگی فرماندهی وی محرز و در تاریخ 7/5/1360، فرماندهی پایگاه هشتم هوایی بر عهده ی او گذاشته شد. به هنگام فرماندهی پایگاه با استفاده از امكانات موجود آن، به عمران و آبادانی روستاهای مستضعف نشین حومه پایگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامین آب آشامیدنی و بهداشتی، برق و احداث حمام و دیگر ملزومات بهداشتی و آموزشی در این روستا، گذشته از تقویت خط سازندگی انقلاب اسلامی، در روند هر چه مردمی كردن ارتش و پیوند هر چه بیشتر ارتش با مردم خدمات شایان توجهی را انجام داد. بابایی، با كفایت، لیاقت و تعهد بی پایانی كه در زمان تصدی فرماندهی پایگاه اصفهان از خود نشان داد، در تاریخ 9/9/1362 با ارتقاء به درجه سرهنگی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی منصوب و به تهران منتقل گردید. او با روحیه شهادت طلبی به همراه شجاعت و ایثاری كه در طول سال ها، در جبهه های نور و شرف به نمایش گذاشت، صفحات نوین و زرینی به تاریخ دفاع مقدس و نیروهای هوایی ارتش نگاشت و با بیش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده، قسمت اعظم وقت خویش را در پرواز های عملیاتی و یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب كشور سپری كرد و به همین ترتیب چهره آشنای «بسیجیان» و یار وفادار فرماندهان قرارگاه های عملیاتی بود و تنها از سال 1364 تا هنگام شهادت، بیش از 60 مأموریت جنگی را با موفقیت كامل به انجام رسانید. شهید برای پیشرفت سریع عملیات ها و حسن انجام امور، تنها به نظارت اكتفا نمی كرد، بلكه شخصاً پیشگام می شد و در جمیع مأموریت های جنگی طراحی شده، برای آگاهی از مشكلات و خطرات احتمالی، اولین خلبان بود كه شركت می كرد. سرلشكر بابایی به علت لیاقت و رشادت هایی كه در دفاع از نظام، سركوبی و دفع تجاوزات دشمنان از خود بروز داد، در تاریخ 8/2/1366، به درجه سرتیپی مفتخر گردید. تیمسار بابایی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به هنگام بازگشت از یك مأموریت برون مرزی، هدف گلوله ضد هوایی قرار گرفت و به شهادت رسید. تیمسار عباس بابایی صبح روز پانزدهم مرداد ماه روز عید قربان همراه یكی از خلبانان نیروی هوایی (سرهنگ نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه كار اجرای عملیات، با یك فروند هواپیمای آموزشی اف–5 از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. تیمسار بابایی پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله های تیربار ضد هوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید. یكی از راویان مركز مطالعات و تحقیقات جنگ درباره این واقعه نوشته است:«به دنبال اصابت گلوله به هواپیمای تیمسار بابایی و اختلالی كه در ارتباط هواپیما و پایگاه تبریز به وجود آمد، پایگاه مزبور به رابط هوایی سپاه اعلام كرد كه یك فروند هواپیمای خودی در منطقه مرزی سقوط كرد برای كمك به یافتن خلبان و لاشه آن هر چه سریعتر اقدام نمایید. مدت كوتاهی از اعلام این موضوع نگذشته بود كه فرد مذكور مجدداً تماس گرفت و در حالی كه گریه امانش نمی داد گفت: هواپیمای مورد نظر توسط خلبان به زمین نشست، ولی یك از سرنشینان آن به علت اصابت تیر در داخل كابین به شهادت رسیده است.» راوی در مورد بازتاب شهادت تیمسار بابایی در جمع برادران سپاه نوشته است: «برخی از فرماندهان ارشد سپاه در جلسه ای مشغول بررسی عملیات بودند كه تلفنی خبر شهادت تیمسار بابایی به اطلاع برادر رحیم رسید . با شنیدن این خبر، جلسه تعطیل شد و اشك در چشمان حاضرین به خصوص آنان كه آشنایی بیشتری با شهید بابایی داشتند ، حلقه زد.» نقل شده كه وی چند روز قبل از شهادت در پاسخ پافشاری های بیش از حد دوستانش جهت عزیمت به مراسم حج گفته بود: «تا عید قربان خودم را به شما می رسانم.» بابایی در هنگام شهادت 37 سال داشت، او اسوه ای بود كه از كودكی تا واپسین لحظات عمر گرانقدرش همواره با فداكاری و ایثار زندگی كرد و سرانجام نیز در روز عید قربان، به آروزی بزرگ خود كه مقام شهادت بود نائل گردید و نام پرآوازه اش در تاریخ پرا فتخار ایران جاودانه شد.http://setfa.net/images/3vv0e0wpffkrmh37d90c.jpg



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |


به نام خدا
 
سالشمار ۸ سال جنگ تحمیلی از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۷
 
بخش اول - تهاجم پراکنده رژیم بعث عراق به مناطق مرزی تا پیش از آغاز حمله همه جانبه
●۱۳۵۹/۱/۷هـ .ش:
تأکید صدام حسین بر حمایت از مبارزه اقلیت‌های قومی ایران بر ضدجمهوری اسلامی ایران.
 ۱/۱۲/۱۳۵۹هـ .ش:
صدام حسین، رئیس جمهوری عراق، آمادگی کشورش را برای جنگ باجمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
● ۱۳۵۹/۱/۱۳هـ .ش:
ترور نافرجام طارق عزیز، معاون نخست وزیر عراق، در بغداد؛ دولتعراق بدون ارائه سندی ایران را به این اقدام متهم کرد.
● ۱۳۵۹/۱/۱۸هـ .ش:
همزمان با قطع رابطه آمریکا و ایران، صدام حسین خواهان واگذاریجزایر ایرانی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی به عراق شد.
● ۱۳۵۹/۲/۴هـ .ش:
تأکید صدام حسین بر حاکمیت عراق بر خوزستان (عربستان).
● ۱۳۵۹/۲/۵هـ .ش:
نخستین حمله ارتش عراق به تأسیسات نفتی ایران، در دهلران؛ تاآغاز رسمی جنگ ۱۳ نوبت دیگر به تأسیسات مختلف نفتی حمله شد.
● ۱۳۵۹/۵/۴هـ .ش:
اعلام نارضایتی دولت عراق از امضای قرارداد  1975  و شرایط آن.
● ۱۳۵۹/۵/۲۱هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های بندر جوق و برار عزیز، درمنطقه عمومی قصر شیرین، که به شهادت ۲۱ نفر از مأموران دو پاسگاه انجامید.
● ۱۳۵۹/۶/۱۴هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های مرزی دهلران و نفت شهر.
● ۱۳۵۹/۶/۱۶هـ .ش:
نخستین حمله هوایی و زمینی ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های ایلام،قصر شیرین، خرمشهر، خسروآباد، نفت شهر، سومار.
● ۱۳۵۹/۶/۱۶هـ .ش:
تحویل یادداشت دولت عراق به کاردار ایران، در بغداد، مبنی بر پسدادن سرزمین‌های (به زعم آنان) اشغالی به عراق،
● ۱۳۵۹/۶/۱۷هـ .ش:
عراق، پس از دادن دو یادداشت به کاردار جمهوری اسلامی ایران دربغداد، پاسگاه زین القوس و مناطق اطراف آن را اشغال کرد؛ این مناطق به موجب پیمان۱۹۷۵م الجزایر به ایران واگذار شده بود
● ۱۳۵۹/۶/۱۸هـ .ش:
حمله زمینی و هوایی ارتش بعثی عراق به شهرهای مرزیخرمشهر و نفتشهر و قصر شیرین و پاسگاه‌های مرزی جنوب و غرب ایران.
● ۱۳۵۹/۶/۱۹هـ .ش:
درگیری مرزداران جمهوری اسلامی ایران با مهاجمان ارتش بعثی عراقدر پاسگاه‌های مرزی صالح آباد، ایلام، مهران، نفت شهر، طلائیه، قصر شیرین؛ در همینروز عراق سومین یادداشت را به ایران تحویل داد.
● ۱۳۵۹/۶/۲۰هـ .ش:
سخنرانی صدام حسین در جلسه وزیران امور خارجه کشورهای عربی درمورد باز پس‌گیری خاک عراق! از ایران.
● ۱۳۵۹/۶/۲۱هـ .ش:
حمله زمینی و هوایی ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌ها و مناطق مرزیجنوب و غرب جمهوری اسلامی ایران، از جمله خرمشهر و سومار و بازرگان و سرپل ذهاب.
 
● ۱۳۵۹/۶/۲۲هـ .ش:
درگیری مرزداران جمهوری اسلامی ایران با نیروهای متجاوز ارتشبعثی عراق در پاسگاه‌های مرزی قصرشیرین و خرمشهر و…
● ۱۳۵۹/۶/۲۳هـ .ش:
هشت نامه عراق به رؤسا و سران هشت سازمان بین‌المللی (سازمانملل متحد، ششمین کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیهعرب، سازمان وحدت آفریقا، بازار مشترک اروپا، سازمان جنوب شرقی آسیا، سازمانکشورهای قاره آمریکا)، درباره ادعاهای این دولت نسبت به جمهوری اسلامی ایران.
● ۱۳۵۹/۶/۲۴هـ .ش:
حمله توپخانه‌ای ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌های نفت شهر و شلمچهو بیات.
● ۱۳۵۹/۶/۲۵هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق به پاسگاه‌ها و مناطق مرزی آبادان و رشیدیهو بازرگان و…
● ۱۳۵۹/۶/۲۷هـ .ش:
محاصره قصرشیرین به دست ارتش عراق، که پس از چهار روز مقاومت،در ۳۱/۶/۱۳۵۹ به اشغال آنان درآمد و به ویرانی ۱۲ هزار و ۸۸۲ واحد مسکونی در شهر وروستاهای اطراف آن انجامید؛ این شهر با تلاش رزمندگان اسلام، در ۲۲ خرداد ماه ۱۳۶۱،آزاد شد.
● ۱۳۵۹/۶/۳۰هـ .ش:
ششصد و ششمین و آخرین حمله ارتش عراق قبل از شروع رسمی جنگ، باحمله به کشتی تجارتی، در خور موسی، در خلیج فارس.
بخش دوم - شروع جنگ تحمیلی عراق و آغاز هشت سال دفاع مقدس.
● ۱۳۵۹/۶/۳۱هـ .ش:
یورش وحشیانه ارتش بعثی عراق از زمین و هوا و دریا به خاکجمهوری اسلامی ایران و آغاز هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام.
● ۱۳۵۹/۶/۳۱هـ .ش:
حمله هوایی شش میگ ارتش عراق، به محل تجمع مردم اسلام آباد غرب،که شهادت ۵۰ تن را به دنبال داشت.
● ۱۳۵۹/۶/۳۱هـ .ش:
حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران، از جمله فرودگاهبین‌المللی مهرآباد.
 
● ۱۳۵۹/۷/۱هـ .ش:
اشغال سرپل ذهاب، به دست ارتش متجاوز عراق، که به نابودی شهر وشهادت ۹۵ نفر از اهالی آن انجامید.
● ۱۳۵۹/۷/۱هـ .ش:
تشکیل جلسه شورای امنیت، به درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد، باتوجه به خطرهای گسترش جنگ تحمیلی در جهات، که به صدور بیانیه‌ای انجامید و از طرفینخواست تا اقدام نظامی را کنار بگذارند و حل اختلاف‌ها با روش‌های صلح آمیز صورتپذیرد.
● ۱۳۵۹/۷/۲هـ..ش:
اشغال شهرهای مهران و سومار و نفت شهر، به دست ارتش متجاوز بعثیعراق.
● ۱۳۵۹/۷/۲هـ .ش:
حمله هوایی ارتش عراق به مناطق نفت خیز و تأسیسات جزیره خارک.
● ۱۳۵۹/۷/۳هـ .ش:
آغاز محاصره خرمشهر به دست ارتش بعثی عراق؛ در همین روز، رادیوبی.بی.سی. حمایت عربستان صعودی و کویت را از عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایراناعلام کرد.
● ۱۳۵۹/۷/۴هـ..ش
برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیتجنگی موجود میان عراق و ایران.
● ۱۳۵۹/۷/۴هـ .ش:
حمله توپخانه‌ای عراق به خرمشهر، که ۵۰ شهید و ۱۴۰مجروح برجایگذاشت.
● ۱۳۵۹/۷/۴هـ .ش:
حمله هوایی ارتش عراق به مناطق مسکونی اهواز، که ۱۸ شهید و ۹۱مجروح به جای گذاشت.
● ۱۳۵۹/۷/۶هـ..ش
برای تخریب روحیه رزمندگان اسلام، عراق شایعه اشغال خرمشهر رااعلام کرد.
 
 
۱۳۵9/۷/۶هـ .ش:
در هفتمین روز از جنگ تحمیلی عراق به جمهوری اسلامی ایران،شورای امنیت سازمان ملل متحد-بدون محکوم کردن تجوز عراق و اشغال بخشی از ایران- باصدور قطعنامه ۴۷۹(نخستین قطعنامه این شورا در مورد جنگ تحمیلی) دو کشور را بهاستفاده از راه حلهای مسالمت آمیز دعوت کرد.
● ۱۳۵۹/۷/۷هـ .ش:
اولین مسافرت هیئت کنفرانس اسلامی (محمد ضیاء الحق، یاسر عرفاتو...)به تهران، برای اعلام آتش بس در جنگ؛ روز بعد این هیئت به بغداد سفر کرد وصدام حسین ظاهرا آتش بس را پذیرفت، ولی در عمل اجرا نکرد.
● ۱۳۵۹/۷/۷هـ .ش:
صدام حسین هدف تهاجم خود را به ایران، عربی کردن تمام حوزه(خلیج فارس) اعلام کرد.
● ۱۳۵۹/۷/۱۰هـ .ش:
شکست ارتش عراق در اشغال خرمشهر.
● ۱۳۵۹/۷/۱۳هـ..ش:
اعلام حمایت کامل اردن از عراق، در پی حمله این کشور به جمهوریاسلامی ایران.
● ۱۳۵۹/۷/۱۵هـ..ش:
نخستین حمله هوایی عراق به مناطق مسکونی اندیمشک.
● ۱۳۵۹/۷/۱۶هـ..ش:
حمله موشکی عراق به مناطق مسکونی دزفول، که شهادت ۱۰۵ نفر ومجروح شدن حدود ۳۰۰ نفر را به دنبال داشت.
● ۱۳۵۹/۷/۲۰هـ..ش:
امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و فرمانده کل قوا،رسیدگی به امور جنگ تحمیلی را بر عهده شواری عالی دفاع قرار دادند؛ این شورا بهایجاد هماهنگی میان نیروهای مسلح در جنگ، تظاهرات بر تبلیغات و اخبار جنگی، تعیینسیاست خارجی جنگ، موظف شد.
● ۱۳۵۹/۷/۲۱هـ..ش:
حمله موشکی عراق به مناطق مسکونی سوسنگرد که به شهادت ۱۵ عضو یکخانواده انجامید.
 
● ۱۳۵۹/۷/۲۴هـ.ش
حمله هوایی ارتش عراق به مناطق مسکونی کرمانشاه، که ۱۳۱ شهید وده‌ها مجروح و ویرانی به جای گذاشت.
● ۱۳۵۹/۷/۲۴هـ .ش:
"حماسه خونین شهر"؛ با مقاومت قهرمانانه خرمشهر در برابراشغالگران بعثی این شهر به خونین شهر تغییر نام داد.
● ۱۳۵۹/۷/۲۵هـ .ش:
موسیان و دهلران به طور موقت به اشغال ارتش عراق درآمدند.
● ۱۳۵۹/۷/۲۵هـ .ش:
سخنرانی آقای محمد علی رجایی، نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران،در شورای امنیت، درباره حمله سازماندهی شده عراق به جمهوری اسلامی ایران و نقض حقوقانسانی؛ این جلسه بدون نتیجه خاتمه یافت.
● ۱۳۵۹/۷/۲۹هـ .ش:
دومین مسافرت هیئت کنفرانس اسلامی (حبیب شطی، محمد ضیاء الحق،یاسر عرفات و …) به تهران، برای برقراری آتش بس، که بی نتیجه بود.
● ۱۳۵۹/۸/۱هـ .ش:
با تأکید بر اشغال ۲۰ هزار کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامیایران، و درخواست اعمال حاکمیت بر اروندرود و عدم مداخله ایران در امور عراق و پسگرفتن سرزمین‌های به جای مانده دیگر، عراق آمادگی خود را برای پایان دادن به جنگ باایران اعلام کرد.
● ۲/۸/ ۱۳۵۹ هـ .ش:
تشکیل دو جلسه بدون نتیجه شورای امنیت، برای بررسی وضعیت جنگیایران و عراق.
● ۱۳۵۹/۸/۳هـ..ش
خونینشهر، پس از ۳۴ روز مقاومت قهرمانانه رزمندگان اسلام، بهدست ارتش متجاوز بعثی اشغال شد، که تا ۳ خرداد ۱۳۶۱ ادامه یافت.
● ۱۳۵۹/۸/۴هـ..ش
حمله موشکی عراق به مناطق مسکونی دزفول، که به شهادت ۶۵ نفر وزخمی شدن ۱۷۴ نفر انجامید.
● ۱۳۵۹/۸/۴هـ .ش:
یاداشت اعتراض آمیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بهعراق درباره تجاوزهای مکرر دولت عراق به میهن اسلامی.
● ۱۳۵۹/۸/۵هـ .ش:
غارت خانه‌ها و مغازه‌های شهر بستان، به دست ارتش اشغالگر عراق.
● ۱۳۵۹/۸/۵هـ .ش:
اعلام آمادگی عراق برای برقراری آتش بس و مذاکره با ایران، ضمنتأکید بر حق حاکمیت خود بر قلمرو خشکی و آبی مورد نظر این کشور.
● ۱۳۵۹/۸/۷هـ .ش:
تشکیل جلسه بدون نتیجه شورای امنیت، برای بررسی جنگ ایران وعراق.
● ۱۳۵۹/۸/۸هـ .ش:
محاصره کامل شهر مقاوم آبادان، به دست ارتش اشغالگر بعثی، که بامقاومت قهرمانانه رزمندگان اسلام روبرو شد.
● ۱۳۵۹/۸/۹هـ .ش:
عبور ارتش اشغالگر عراق از رود بهمنشیر، و ورود آنان به آباداناز منطقه ذوالفقاری و خاکستان، در جنگ تحمیلی.
● ۱۳۵۹/۸/۹هـ .ش:
اسارت محمد جواد تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، وهیئت همراه او، در جاده اهواز ـ آبادان، به دست نیروهای متجاوز عراقی، در جنگتحمیلی؛ ایشان بر اثر شکنجه‌های وحشیانه مأموران بعثی در اردوگاه‌های اسیران بهشهادت رسید و پیکر پاک ایشان روز ۲۶ آذر ۱۳۷۰ به تهران آورده شد.
● ۱۳۵۹/۸/۱۰هـ..ش:
آروزی تجزیه ایران، در سخنان صدام حسین.
● ۱۳۵۹/۸/۱۱هـ..ش:
ناکامی ارتش عراق در اشغال دهلاویه.
● ۱۳۵۹/۸/۱۶هـ..ش:
شکست حمله ارتش عراق در اشغال دهلاویه.
● ۱۳۵۹/۸/۱۹هـ..ش:
تحویل رونوشت یادداشت دولت جمهوری اسلامی ایران به عراق، بهدبیر کل سازمان ملل متحد، درباره معتبر دانستن قرارداد ۱۹۷۵م الجزایر.
● ۱۳۵۹/۸/۱۹هـ..ش:
تأ‌کید عراق بر حاکمیت حقوقی خود بر سرزمین‌های اشغالی ایران.
● ۱۳۵۹/۸/۲۱هـ..ش:
عراق اشغال سرزمینی به طول ۵۵۰ کیلومتر و به عرض ۲۰ تا ۱۱۰کیلومتر را از خاک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
●  ۱۳۵۹/۸/۲۵هـ..ش:
حماسه سوسنگرد ؛ استقامت قهرمانانه مردم این شهر در برابربعثیان.
● ۱۳۵۹/۸/۲۶هـ..ش:
با مقاومت قهرمانانه رزمندگان اسلام و حمله مشترک ارتش جمهوریاسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درعملیات شکوهمند آزاد سازی سوسنگرد،محاصره این شهر شکسته شد و نیروهای اشغالگر بعثی با دادن تلفات بسیار گریختند.
● ۱۳۵۹/۹/۵هـ..ش:
مناطق مسکونی آبادان نخستین بار هدف موشک عراق قرار گرفت.
● ۱۳۵۹/۹/۵هـ..ش:
تشکیل نیروی بسیج مستضعفین، به فرمان امام خمینی، برای دفاع ازانقلاب اسلامی ایران.
● ۱۳۵۹/۹/۸هـ..ش:
وقوع بزرگترین نبرد دریایی میان ایران و عراق که با تلفات بسیاربعثی‌ها و آتش زدن اسکله البکر پایان یافت.
● ۱۳۵۹/۹/۸هـ..ش:
عقب نشینی ارتش اشغالگر عراق از منطقه شمال غربی اهواز، در پیتخریب بخشی از سد کرخه.
● ۱۳۵۹/۹/۱۵هـ..ش:
شهادت سرگرد احمد کشوری، خلبان هوا نیروز، در جبهه‌های جنگ حقعلیه باطل.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱هـ..ش:
هواپیماهای عراقی شهر آبادان را به شدت بمباران کردند.
 
● ۱۳۵۹/۱۰/۲هـ..ش:
بمباران شدید زمینی و هوایی مناطق مسکونی آبادان و جزیره مینو،به دست ارتش عراق، که ۸۸ شهید و صدها زخمی بر جای گذاشت.
● ۱۳۵۹/۱۰/۴هـ..ش:
عراق نخستین محموله از قرارداد ۶۰ فروند میراژ اف ـ ۱ را ازفرانسه تحویل گرفت.
● ۱۳۵۹/۱۰/۷هـ..ش:
گلوله باران وحشیانه شهر اهواز که بیش از۱۰۰ شهید بر جای گذاشت.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱۵هـ..ش:
امضای موافقتنامه خرید اسلحه میان عراق و شوروی.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱۶هـ..ش:
حمایت صدام حسین از تجزیه طلبی اقوام ایرانی، در سالروز تشکیلارتش عراق.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱۶هـ..ش:
حمله موشکی ارتش عراق به مناطق مسکونی اهواز، که به شهادت وزخمی شدن چندین نفر انجامید.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱۶هـ..ش:
حماسه هویزه»؛ شهادت ۳۰۰ دانشجوی مسلمان- به رهبری حسین علمالهدی- در هویزه، هنگام محاصره این شهر به دست ارتش اشغال عراق.
● ۱۳۵۹/۱۰/۱۹هـ..ش:
آغاز عملیات ضربت ذوالفقار، در محور میمک و تنگه بینا، در منطقهعمومی ایلام، با تلاش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاباسلامی و ژاندارمری و بسیج عشایر.
● ۱۳۵۹/۱۰/۲۳هـ..ش:
نخستین حمله شیمیایی عراق، در منطقه‌ای بین هلاله و نی‌‌خزر، در۵۰کیلومتری غرب ایلام.
● ۱۳۵۹/۱۰/۲۷هـ..ش:
اشغال و غارت شهر، هویزه، به دست ارتش بعثی عراق.
● ۱۳۵۹/۱۱/۵هـ..ش:
آغاز برگزاری اجلاس چهار روزه کنفرانس سران اسلامی، که در آنصدام حسین (رئیس جمهور عراق) آبادان را جزء عراق اعلام کرد.
● ۱۳۵۹/۱۱/۲۰هـ..ش:
نخستین جلسه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد، در دهلی نو، برای بررسیوضعیت جنگ تحمیلی عراق به ایران، که ۴ روز طول کشید؛ چهار سفر نمایندگان جنبش بهایران و عراق نتیجه‌ای در بر نداشت.
● ۱۳۵۹/۱۲/۱۷هـ..ش:
مناطق مسکونی و غیر نظامی اهواز هدف ۷ موشک عراقی قرار گرفت.
● ۱۳۵۹/۱۲/۲۶هـ..ش:
آغاز عملیات امام مهدی ‹عج›، در غرب سوسنگرد، با تلاش مشترکسپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که صد کشته و ۶۰ اسیرعراقی و انهدام یک گردان تانک و یک گردان مکانیزه نتیجه آن بود.
 
سال 60
●  ۱۵/۱/ ۱۳۶۰هـ .ش:
‌آغاز عملیات حضرت مهدی ‹عج›، در محور کرخه ـ دزفول، با تلاشرزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که انهدام ۱۵تانک و نفربر عراقی را به دنبال داشت.
●   ۲۵ /۱/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوریاسلامی ایران، در محور شوش، که انهدام ۳۱ تانک و نفربر و یک بالگرد و کشته شدن ۲۰۰عراقی را در پی داشت.
● ۸/۲/ ۱۳۶۰هـ .ش:
شهادت سرگرد علی اکبر شیرودی، خلبان هوانیروز، در جبهه‌های نبردحق علیه باطل.
● ۱۷/۲/ ۱۳۶۰هـ .ش:
عراق، با کمک حزب دمکرات کردستان، زندان دوله‌تو را بمبارانکرد.
 
● ۲۵/۲/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات شهید شیخ فضل الله نوری، در شمال آبادان، با تلاشمشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
● ۳۱/ ۲/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و نیروهای نامنظم چمران در محورهای:
۱) سوسنگرد، با رمز «امام علی ‹ع»
۲) در شمال سوسنگرد، با رمز «حضرت مهدی ‹عج› ادرکنی»
۳) در محور شوش، که به انهدام ۷۰ تانک و نفربر و هلاکت ۷۰۰ بعثیو اسارت حدود ۸۰۰ عراقی انجامید.
● ۹ /۳/ ۱۳۶۰هـ .ش:
حمله هوایی ارتش عراق با بمب‌های ناپالم و خوشه‌ای به پاوه
● ۱۵ /۳/ ۱۳۶۰  هـ .ش:
تشکیل دوازدهمین اجلاس وزرای خارجه سازمان کنفرانس اسلامی، دربغداد، بدون حضور دولت جمهوری اسلامی ایران
●  ۲۱ /۳/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا»،‌ در شرق رودکارون (جنوب دارخوین)، با تلاش مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوریاسلامی ایران، که به انهدام ۳۳ تانک و نفربر و کشته و زخمی شدن ۱ هزار و ۲۵۰ عراقیانجامید.
●  ۲۶ /۳/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آزاد سازی دهلاویه، در جنوب بستان، از اشغال ارتش بعثی عراق.
● ۳۱ /۳/ ۱۳۶۰هـ .ش:
شهادت دکتر مصطفی چمران، نماینده امام خمینی در شورای عالیدفاع، در جبهه دهلاویه.
● ۱۷ /۴/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آزاد سازی شهر نوسود و نظارت رزمندگان اسلام بر مرزهای اینمنطقه.
●  ۳/۵/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات شهید چمران، در محور جاده ماهشهر، به همت دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
● ۵/۵/ ۱۳۶۰هـ .ش:
‌آغاز عملیات رمضان، در محور حمیدیه ـ کرخه نور، با تلاش مشترکارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که انهدام ۴۰ تانک ونفربر و کشته شدن ۲۰۰ عراقی نتیجه آن بود.
● ۱۰/ ۶/ ۱۳۶۰  هـ .ش:
آزاد سازی منطقه کرخه نور، به دست رزمندگان اسلام، در عملیاتشهید رجایی و باهنر.
● ۱۱ /۶ / ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات نصر، در منطقه غرب ارتفاعات تپه الله اکبر، با تلاشمشترک دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که بهآزاد سازی بخش‌هایی از سرزمین اسلامی در شمال غربی منطقه شحیطیه و کنارة شمالیرودخانه کرخه، انهدام ۳۰ تانک و نفربر، کشته و زخمی شدن ۱۲۰۰ بعثی، انجامید.
●  ۲۷ /۶/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات شهید مدنی، در غرب سوسنگرد، به همت دلاور مردانارتش جمهوری اسلامی ایران، که به انهدام ۵۰ دستگاه تانک و کشته و زخمی شدن ۱۵۰۰بعثی انجامید.
● ۵ /۷/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات ثامن‌ الائمه (ع) با رمز «نصر من الله و فتح قریب«،نخستین عملیات بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درجبهه جنوب (محور شمال آبادان و شرق رود کارون)، که به آزاد سازی ۱۵۰ کیلومتر مربع (از جمله دو جاده استراتژیک اهواز ـ آبادان و ماهشهر ـ آبادان) و شکست محاصرهآبادان و انهدام و غنیمت گرفتن صدها تانک و نفربر و خودرو جنگی ارتش عراق انجامید.
● ۸ /۷/ ۱۳۶۰هـ .ش:
شهادت سرتیپ موسی نامجو (وزیر دفاع)، سرلشکر ولی الله فلاحی (فرمانده نیروی زمینی ارتش)، یوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران انقلاباسلامی)، سرتیپ فکوری (فرمانده نیروی هوایی ارتش)، محمد جهان آرا (فرمانده سپاهپاسداران خرمشهر)، بر اثر سقوط هواپیمای سی ـ ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامیایران.
● ۲ /۸/۱۳۶۰هـ .ش:
حمله هوایی ۳ فروند میگ عراقی به خانه‌های مسکونی آبادان، که بهتخریب کامل ۱۱۰ خانه انجامید.
● ۲۴ /۸ /۱۳۶۰هـ .ش:
درخواست صدام حسین از هیئت کنفرانس اسلامی، مبنی بر به رسمیتشناختن حقوق و حاکمیت عراق بر سرزمین‌ها و آب‌های ملی، از جمله شط العرب (اروندرود).
● ۸ /۹/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات طریق القدس، با رمز «یا حسین (ع)»، در غرب سوسنگردو بستان، با تلاش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،که به این نتایج انجامید:
۱) آزاد سازی شهر بستان و ۷۰ روستا و ۵ پاسگاه مرزی
۲) تأمین امنیت تنگه چزابه
۳) دسترس یافتن به هورالهویزه
۴) انهدام ۳۸۰ و غنیمت گرفتن ۵۷۰ تانک و خودرو نظامی
۵) سقوط ۱۳ هواپیما و ۴ بالگرد عراقی
۶) کشته و زخمی شدن هزاران بعثی.
● ۲۰ /۹/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات مطلع الفجر، با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی»، در جبههشمالی، منطقه غرب و شمال گیلان غرب و سرپل ذهاب، با تلاش مشترک سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به کشته و زخمی شدن ۲ هزار عراقی،توسط ۲ هواپیما و یک بالگرد، انهدام ۲۰۰ خودرو نظامی، آزاد سازیث ارتفاعاتاستراتژیک و روستاهای مهم منطقه انجامید.
● ۱۲ /۱۰/ ۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات محمد رسول الله (ص)، با رمز «لا اله الا الله ـمحمد رسول الله (ص)» در جبهه شمالی، منطقه پاوه ـ مریوان (غرب نوسود)، با تلاش سپاهپاسداران انقلاب اسلامی، که به انهدام مقر فرماندهی تیپ ۱۱۶ ارتش اشغالگر عراق وسقوط یک هواپیمای میگ و ۲ بالگرد این کشور انجامید.
● ۲۱ /۱۰/ ۱۳۶۰هـ .ش:
حمله عراق به دو کشتی خارجی، در خلیج فارس، برای نا امن اعلامکردن خلیج فارس.
● ۹ /۱۱/ ۱۳۶۰هـ .ش:
شهادت حسن باقری و مجید بقایی، سرداران سپاه پاسداران انقلاباسلامی، در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل.
●۱/۱۲/۱۳۶۰هـ .ش:
‎آغاز عملیات مولای متقیان (ع) ـ معروف به جنگ چزابه ـ با رمز «یا علی (ع) ادرکنی»، در منطقه چزابه، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که بهکشته و زخمی شدن ۴ هزار و ۵۰۰ عراقی انجامید.
●۲۴/۱۲/۱۳۶۰هـ .ش:
آغاز عملیات امام الحسنین (ع)، در کرخه نور، با تلاش سپاهپاسداران انقلاب اسلامی.
سال 61
●۲/۱/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات شکوهمند فتح المبین، در جبهه جنوب (در منطقه غربشوش و دزفول و غرب رودخانه کرخه)، با رمز «یا زهرا (س)»، با تلاش ارتش جمهوریاسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، با این نتایج:
۱) آزاد سازی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع (شامل سایت ورادار و جاده دزفول ـ مهران)
۲) انهدام ۱۸ هواپیما و ۳ بالگرد و ۶۶۱ تانک و نفربر و خودرو
۳) به غنیمت گرفتن ۸۲۰ تانک و نفربر و خودرو
۴) هلاکت بیش از ۲۵ هزار عراقی و اسارت ۱۵ هزار نفر.
●۲۶/۱/۱۳۶۱هـ .ش:
وزارت خارجه آمریکا آمادگی این کشور را برای مذاکره در مورد ازسرگیری روابط رسمی سیاسی با عراق اعلام کرد.
●۳۰/۱/۱۳۶۱هـ .ش:
پنجمین مسافرت بدون نتیجه هیئت صلح سازمان کنفرانس اسلامی، بهتهران و بغداد.
●۱۰/۲/۱۳۶۱هـ .ش:
عملیات بیت المقدس، در منطقه غرب رود کارون و جنوب غربی اهواز وشمالخرمشهر، با رمز «یا علی بن ابی‌طالب (ع)»، با تلاش مشترک ارتشجمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که ۳ مرحله داشت و ۲۵ روز طولکشید، نتایج آن:
۱) آزادی خرمشهر و هویزه و پادگان حمید و شلمچه، جاده اهواز ـخرمشهر ـ کرخه نور و جاده سوسنگرد ـ هویزه
۲) انهدام ده‌ها هواپیما و ۲ بالگرد و ۲۸۵ تانک و نفربر و ۵۰۰خودرو
۳) غنیمت گرفتن ۱۰۵ تانک و نفربر و ۹۵ هزار مین و صدها خودرو وسلاح بسیار
۴) کشته و زخمی شدن ۱۶ هزار و ۵۰۰ و اسارت ۱۹ هزار نفر بعثی.
●۱۳/۲/۱۳۶۱هـ .ش:
سقوط هواپیمای حامل بن یحیی (وزیر امور خارجه الجزایر) و هیئتهمراه او، در نزدیکی مرز ترکیه، در پی حمله دو فروند هواپیمای عراقی.
●۲۰/۲/۱۳۶۱هـ .ش:
آزادی شلمچه، با تلاش رزمندگان اسلام.
●۳/۳/۱۳۶۱هـ .ش:
اعلامیه ۱۰ کشور عضو جامعه اروپا، درباره نگرانی از ادامه جنگایران و عراق.
●۳/۳/۱۳۶۱هـ .ش:
آزادی خرمشهر، در سومین مرحله عملیات بیت المقدس، به دسترزمندگان اسلام، پس ۵۷۶ روز اشغال به دست ارتش بعثی عراق.
●۱۰/۳/۱۳۶۱هـ .ش:
انتشار بیانیه سومین اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه شورایهمکاری خلیج فارس، در کویت، درباره ضرورت آتش‌بس در جنگ ایران و عراق و برقراریصلح، به علت واهمه از گسترش پیروزی جمهوری اسلامی ایران در منطقه.
●۱۴/۳/۱۳۶۱هـ .ش:
رادیو قطر نگرانی این کشور را از شکست عراق اعلام کرد.
●۲۱/۴/۱۳۶۱هـ .ش:
در پی عملیات موفق طریق القدس و فتح المبین و بیت المقدس،قطعنامه ۵۱۴ در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید که ـ با توجه به رسیدننیروهای ایرانی به مرزهای بین‌المللی و آمادگی برای عبور از آن ـ به خطر افتادن صلحو امنیت بین‌المللی و تقاضای آتش‌بس و بازگشت نیروها را به مرزهای بین‌المللی مطرحکرده بود.
●۲۳/۴/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات رمضان، با رمز «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی»، درشرق بصره، با تلاش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،که به این نتایج انجامید:
۱) آزاد سازی منطقه زید عراق
۲) انهدام ۱ هزار و ۹۷ تانک و نفربر، ۵ هواپیما، صدها خودرونظامی و مهندسی
۳) کشته و زخمی شدن ۷ هزار و ۴۰۰ عراقی و اسارت ۱ هزار و ۳۱۵نفر
۴) غنیمت گرفتن ۱۰۰ تانک و نفربر و ده‌ها خودرو نظامی.
●۲۳/۴/۱۳۶۱هـ .ش:
حمله هوایی ۲ جنگنده عراقی به مناطق مسکونی خرم آباد، که شهادت۳۶نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر را به دنبال داشت.
●۲۵/۴/۱۳۶۱هـ .ش:
حمله هوایی ارتش عراق به مناطق مسکونی همدان، که ۱۳۰ شهید و ۵۷۰مجروح به جای گذاشت.
●۱۵/۵/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات ثارالله، در قصر شیرین، با تلاش مشترک ارتش جمهوریاسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
●۲۶/۶/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات حسین بن علی (ع)، با رمز «یا جواد الائمه (ع)»، درمیمک، با تلاش مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران وعشایر غیور ایران.
●۹/۷/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات مسلم بن عقیل، با رمز «یا ابوالفضل العباس (س)»، درجبهه میانی (منطقه سومار ـ مندلی)، با تلاش مشترک دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامیایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دو مرحله که ۷ روز طول کشید و به انهدام۷۹تانک و نفربر و ۷ هواپیما، آزاد سازی ارتفاعات مشرف به شهر مندلی عراق وپاسگاه‌های مرزی ایران، کشته و زخمی شدن بیش از ۴ هزار عراقی انجامید.
●۱۲/۷/۱۳۶۱هـ .ش:
تصویب قطعنامه ۵۳۲، در جلسه ۲۳۹۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد،درباره اظهار تأسف از طولانی شدن جنگ ایران و عراق و خسارت‌های آن، درخواست آتش بسفوری و عقب نشینی نیروها به مرزهای بین‌المللی و اعزام هیئت میانجی ملل متحد.
●۱۸/۷/۱۳۶۱هـ .ش:
تشکیل دومین اجلاس وزیران دفاع شورای همکاری خیلج فارس، برایهماهنگ کردن همکاری‌های نظامی اعضا، در جنگ ایران و عراق.
●۱۰/۸/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات محرم، با رمز «یا زینب (س)»، در جبهه جنوب (جنوبشرقی دهلران، غرب عین خوش، شهرهانی، زبیدات، بیات)، با تلاش مشترک سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ نتایج مهم این عملیات عبارت است از:
۱) نابودی ۲۶۰ تانک و نفربر زرهی، منهدم کردن ۱۰ هواپیما
۲) غنیمت گرفتن ۱۵۰ تانک و نفربر زرهی و ۲۵۰ خودرو نظامی
۳) آزاد سازی ۵۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی و تسخیر ۳۰۰کیلومتر مربع از خاک عراق، منابع نفتی موسیان و بیات و حوضچه‌های نفتی زبیدات وتلمبه خانه و ۷۰ حلقه چاه نفت
۴) کشته و زخمی شدن بیش از ۷ هزار نفر و اسارت ۳ هزار و۴۰۰عراقی.
●۲۶/۸/۱۳۶۱هـ .ش:
اعلام موجودیت مجلس اعلای عراق.
●۲۸/۹/۱۳۶۱هـ .ش:
اصابت ۲ فروند موشک عراقی به مناطق مسکونی دزفول، که ۶۲ شهید و۲۸۷مجروح و ویرانی ۱۲۰ خانه و ۳۸۰ مغازه و یک مسجد را به دنبال داشت.
●۱۸/۱۱/۱۳۶۱هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر مقدماتی، با رمز «یا الله، یا الله، یاالله»، در جبهه جنوب (منطقه فکه ـ چزابه)، با تلاش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایرانو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ نتایج مهم این عملیات عبارت است از:
۱) آزاد سازی و تسخیر پاسگاههای سوبله، صفریه، رشیده، طاووسیه،وهب، کرامه
۲) انهدام ۵ هواپیما و ۸۰ تانک و ۱۲۰ دستگاه خودرو
۳) کشته و زخمی شدن ۴ هزار و ۵۰۰ عراقی.
سال 62
●۲۰/۱/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۱، با رمز «یا الله، یا الله، یا الله»، درجبهه جنوب (منطقه شمال غربی فکه)، با تلاش مشترک دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاباسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به کشته و زخمی شدن ۶ هزار و ۵۰۰ عراقی وانهدام ۹۸ تانک و نفربر و ۵ بالگرد دشمن و آزاد سازی بخشی از میهن اسلامی انجامید.
●۲۲/۲/۱۳۶۲هـ .ش:
نخستین حمله موشکی عراق به مناطق مسکونی اندیمشک، که به شهادت۲۳نفر و زخمی شدن ۱۲۰ نفر و ویرانی ۷ خانه و مغازه انجامید.
●  ۲۹/۴/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۲، نخستین عملیات کوهستانی در جبهه شمالی ـمنطقه حاج عمران ـ با رمز «یا الله، یا الله، یا الله»، )، با همکاری مشترک دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که ۱۴ روز طول کشید
و به اسارت و کشته و زخمی شدن هزاران عراقی و سقوط ۵ هواپیما و۱۰بالگرد عراقی و آزاد سازی منطقه‌ای حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع (شامل ارتفاعات کینگ وگردمند و دربند و پادگان حاج عمران) و تصرف ۶۰ پایگاه عراقی انجامید.
●۷/۵/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۳، با رمز «یا الله، یا الله، یا الله»، درجبهه میانی ـ مهران، با تلاش مشترک دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتشجمهوری اسلامی ایران، که ۱۳ روز طول کشید و به تأمین امنیت شهر مهران و خطوط مرزی وبرقراری ارتباط جبهه‌های میانی و جنوب، از طریق جاده ایلام ـ دهلران، و کشته و زخمیشدن بیش از ۵ هزار عراقی و انهدام ۱۶۵ تانک و یک هواپیما و ۵ بالگرد انجامید.
●۱۹/۵/۱۳۶۲هـ .ش:
حمله هوایی ۶ جنگنده عراقی به مناطق مسکونی گیلان غرب، که شهادت۶۲تن و زخمی شدن ۵۷۰ نفر از اهالی را به دنبال داشت.
●۶/۷/۱۳۶۲هـ .ش:
شهرهای اندیمشک و دزفول هدف ۵ فروند موشک ۹ متری قرار گرفتند کهشهادت حدود ۱۰۰ نفر از ساکنان این دو شهر را به دنبال داشت.
●۲۷/۷/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۴، با رمز «یا الله، یا الله، یا الله»، درجبهه شمالی ـ منطقه بانه تا مریوان، با تلاش مشترک دلاور مردان سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران،که به این نتایج انجامید:
۱) کشته و زخمی شدن ۱۸ هزار عراقی
۲) انهدام بیش از ۹۰ تانک و نفربر و ۲۰۰ خودرو نظامی و ۱۰هواپیما و ۱ بالگرد
۳) آزاد سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی و تصرف۷۰۰کیلومتر مربع از خاک دشمن.
●۹/۸/۱۳۶۲هـ .ش:
تشکیل جلسه ۲۴۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، و تصویب قطعنامه۵۴۰برای اعلام آتش بس فوری و خودداری طرفین از جنگ نفت کش‌ها و تأیید کشتیرانی وتجارت آزاد در آب‌های بین‌المللی.
●۲۴/۹/۱۳۶۲هـ .ش:
انتشار اطلاعیه مطبوعاتی ۱۴۷۹ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دربارهتأیید بمباران شهرهای ایران به دست عراق و تقاضای رعایت موازین انسانی از طرفین.
 
 
●۲۷/۱۰/۱۳۶۲هـ .ش:
حمله هوایی و موشکی عراق به شهرهای ایلام و خرم آباد و خرمشهر وآبادان، ۲۵ دقیقه پس از تعهد این کشور مبنی بر قطع حمله به مناطق مسکونی در شهرها.
●۲۱/۱۱/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات تحریر القدس، در دربندیخان عراق، با تلاش سپاهپاسداران انقلاب اسلامی، که به آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه و تسلط بر جادهارتباطی سلیمانیه ـ بغداد و شهر و دریاچه دربندیخان انجامید.
●۲۷/۱۱/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۵، با رمز «یا زهرا (س)»، در منطقه چنگوله (حد فاصل مهران و دهلران)، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزاد سازی۱۱۰کیلومتر مربع، انهدام ۴۰ تانک و نفربر و ۲ بالگرد، کشته و زخمی شدن بیش از ۳هزار و ۶۰۰ عراقی و غنیمت گرفتن دهها تانک و نفربر و خودرو نظامی انجامید.
●۲/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۶، با رمز «یا زهرا (س)»، در منطقه چزابه وچیلات (در جنوب دهلران)، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزاد سازیجاده مرزی و ارتفاعات منطقه و انهدام دهها دستگاه تانک و نفربر و سلاح مختلفانجامید.
●۳/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
آغاز عملیات خیبر، با رمز «یا رسول الله (ص)»، در جبهه جنوب (منطقه هورالهویزه، در شمال بصره)، با تلاش مشترک دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاباسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که این نتیجه‌ها را در برداشت:
۱) آزاد سازی حدود ۲ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع، از جمله جزایرمجنون و ۵۰ حلقه چاه نفت
۲) انهدام ۶ هواپیما و ۹ بالگرد و ۳۳۰ تانک و نفربر
۳) کشته و زخمی شدن حدود ۱۵ هزار عراقی
۴) به غنیمت گرفتن دهها خودرو رزمی و مهندسی.
●۵/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
بمباران هوایی شهرهای سقز و کوهدشت و پلدختر و مهاباد، بوسیلههواپیماهای عراقی.
●۱۶/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
عیادت هیئت پزشکی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ۱۶۰ مجروحشیمیایی در بیمارستان‌های تهران.
●۱۷/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
شهادت حاج ابراهیم همت، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل.
●۲۸/۱۲/۱۳۶۲هـ .ش:
پایان بازدید یک هفته‌ای کارشناسان سازمان ملل متحد از مناطقجنگی ایران که به تأیید استفاده عراق از گاز خردل و گاز اعصاب (تابون) انجامید وشورای امنیت نیز با صدور بیانیه‌ای این گزارش را تأیید کرد، ولی از عراق به عنواناستفاده کننده سلاح‌های شیمیایی نام نبرد.
سال 63
●۶/۲/۱۳۶۳هـ .ش:
شهادت حجت الاسلام و المسلمین مهدی شاه آبادی، در جبهه‌های نبردحق علیه باطل.
●۵/۳/۱۳۶۳هـ .ش:
بمباران و موشک باران تهران، کرمانشاه، قم، قزوین، ایلام، گیلانغرب، پیرانشهر، اراک، بانه، مریوان.
●۱۱/۳/۱۳۶۳هـ .ش:
تصویب قطعنامه ۵۵۲، در جلسه ۲۵۴۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد،درباره ضرورت احترام کشورها به حقوق کشتیرانی و محکوم کردن حمله به کشتی‌ها ودرخواست توقف آن، ولی از ذکر نام عراق به عنوان آغازگر و ادامه دهنده جنگ نفت‌کشهاپرهیز کرد و به همین علت جمهوری اسلامی ایران آن را بی‌اعتبار دانست.
●۱۹/۴/۱۳۶۳هـ .ش:
اعلام حمایت دوباره کویت از عراق در جنگ تحمیلی، در دیدار معاوننخست وزیر کویت، از لندن.
●۲۵/۷/۱۳۶۳هـ .ش:
آغاز عملیات عاشورا (میمک)، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین (ع)»، در جبهه میانی ـ منطقه ارتفاعات مرزی میمک ـ با تلاش مشترک سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به این نتایج منجر شد:
۱) آزاد سازی چند پاسگاه و ارتفاع مهم منطقه
۲) انهدام ۳ هواپیما و ۲ بالگرد و ۹۵ تانک و نفربر و دهها خودروسبک و نیمه سنگین
۳) کشته و زخمی شدن ۳ هزار و ۷۰۰ تن از نیروهای دشمن
۴) به دست آوردن غنایم بسیار.
●۲۷/۸/۱۳۶۳هـ .ش:
شهادت مهدی زین الدین، از فرماندهان قهرمان سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی، در جبهه‌های حق علیه باطل.
●۵/۹/۱۳۶۳هـ .ش:
برقراری دوباره روابط دیپلماتیک میان آمریکا و عراق، پس از ۱۷سال وقفه.
●  ۱۹/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
آغاز عملیات شکوهمند بدر، با رمز «یا فاطمه الزهراء (س)»، درجبهه جنوب (منطقه هورالهویزه)، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارتش جمهوری اسلامی ایران، نتایج مهم آن عبارت بود از:
۱) آزاد سازی حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع، دهها پاسگاه، جاده الحچرده (خندق)
۲) انهدام ۶ هواپیما، ۵ بالگرد، ۲۵۰ تانک و نفربر، ۲۰۰ خودرونظامی
۳) کشته و زخمی شدن بیش از ۱۵ هزار بعثی و اسارت ۳ هزار و ۲۰۰نفر از آنان.
●۲۳/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
به تلافی حمله‌های وحشیانه هوایی به مناطق مسکونی شهرهای ایران،بانک رافدین عراق (دومین بانک بزرگ خاورمیانه) هدف موشک ایران قرار گرفت.
●۲۳/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
شهادت حاج عباس کریمی، فرمانده دلاور لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، در عملیات بدر.
●۲۴/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
همزمان با حمله هوایی جنگنده‌های عراقی، انفجار بمب کار گذاشتهشده به دست منافقین در محل برگزاری نماز جمعه تهران، به شهادت و زخمی شدن گروهی ازنمازگزاران انجامید.
●۲۷/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
اخطار اداره مراقبت پرواز عراق (نوتام)، با اعلامیه ۹۰۱۶، بههواپیماهایی که فراز خاک جمهوری اسلامی ایران پرواز می‌کنند.
●۲۷/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
بمباران هوایی شهرهای همدان و کرمانشاه و تبریز، به دست ارتشبعثی عراق.
 
●۲۹/۱۲/۱۳۶۳هـ .ش:
حمله هوایی عراق به نهاوند، تویسرکان، قزوین، زنجان، تبریز،اراک، دزفول، ارومیه، اسلام آباد، کرمانشاه، گیلان غرب، همدان.
سال 64
●۵/۱/۱۳۶۴هـ .ش:
بمباران و موشک باران شهرهای اراک، اصفهان، مهران، قزوین،سنندج، خرم آباد، کاشان، سلماس.
●۵/۲/۱۳۶۴هـ .ش:
شورای امنیت سازمان ملل متحد، در دومین بیانیه خود، استفاده ازسلاح شیمیایی را بر ضد نیروهای جمهوری اسلامی ایران تأیید کرد.
●۱۷/۳/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات ایذایی ظفر ۱، در جزیره مینو، با تلاش ارتش جمهوریاسلامی ایران.
●۲۴/۳/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات قدس ۱، «با رمز یا محمد رسول الله (ص)، الله اکبر»،در هورالهویزه و شرق رودخانه دجله، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کهبه آزاد سازی چند پاسگاه و منطقه جنگی، انهدام یک هواپیما و ۱ بالگرد و ۱۵ قایق و۱۲پاسگاه سیار و کشته و زخمی شدن صدها نفر عراقی انجامید.
●۴/۴/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات قدس ۲، با رمز «یا محمد رسول الله (ص)»، درهورالهویزه، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزاد سازی ۱۵ کیلومتر مربعو انهدام ۳۰ قایق و ۱۵ پاسگاه‌ آبی انجامید.
●۵/۴/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات ایذایی ظفر ۲، در پنجوین، با تلاش ارتش جمهوریاسلامی ایران.
●۷/۴/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات ایذایی ظفر ۳، در جبهه شمال غرب کشور، با تلاشدلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به انهدام ۲۰ خودرو و ۱۲ انبار مهماتانجامید.
●۱۰/۴/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات ایذایی ظفر ۴، در فکه، با تلاش ارتش جمهوری اسلامیایران.
●۱۹/۴/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات قدس ۳، با رمز «یا امام جعفر صادق (ع)»، در منطقهدهلران، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به انهدام چندیندستگاه تانک و خودرو نظامی و انبار مهمات عراقی و به غنیمت گرفتن تعدادی دستگاهمخابراتی انجامید.
●۱/۵/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات قدس ۴، با رمز «یا محمد رسول الله‌ (ص)»، اللهاکبر، در جنوب شرقی العماره (در هورالهویزه)، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،که به آزاد سازی ۱۶۰ کیلومتر مربع از هورالهویزه و دریاچه ام النعاج و ۲۰ پاسگاهآبی دشمن، انهدام ۱ بالگرد و ۱۰ قایق و غنیمت گرفتن ۵ قایق و تعدادی دستگاهمخابراتی و سلاح انجامید.
●۱۶/۵/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات قدس ۵، با رمز «یا علی بن ابیطالب (ع)»، در جبههجنوب (هورالهویزه)، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزادسازی ۳۰ کیلومتر مربع از خاک میهن و به غنیمت گرفتن مقدار زیادی از مهمات عراقانجامید.
●۲۳/۵/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات عاشورای ۱, درتکاب و صائین دژ (در شمال کردستان)،با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.
●۲۴/۵/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات عاشورای ۲، با رمز‌«یا مهدی (عج) ادرکنی»، درچنگوله (واقع در جنوب مهران)، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.
●۲۵/۵/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات عاشورای ۳، با رمز «یا سیدالشهداء (ع)»، در شمالفکه، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.
●۱۸/۶/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات پیروزمندانه قادر، با رمز «یا مولای متقیان (ع)»،در محدوده غرب اُشنویه و ارتفاعات کلاشین عراق، با تلاش ارتش جمهوری اسلامی ایران،که به انهدام ۳ گردان پیاده و کشته شدن ۱۰۰ بعثی انجامید.
●۳۰/۷/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات عاشورای ۴، در غرب دریاچه ام النعاج (درهورالهویزه)، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزاد سازی ۶۴ پایگاه و ۷آبراه، انهدام ۱ هواپیما و بیش از ۱۰۰ قایق، غنیمت گرفتن ۲۵ قایق و دهها سلاح جنگی،کشته و زخمی شدن صدها عراقی انجامید.
●۲۰/۱۱/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۸ (معروف به فتح فاو)، با رمز «یا زهرا (س)»، در فاو، با تلاش نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با این نتایج:
۱) آزاد سازی شهر بندری فاو و اسکله و تأسیسات نفتی آن به همراهکارخانه نمک و پایگاههای نیروی دریایی و ۳ سکوی پرتاب موشک
۲) انهدام ۷۴ هواپیما، ۷ ناوچه جنگی، ۱۱ بالگرد، ۶۰۰ تانک ونفربر، ۵۰۰ خودرو نظامی
۳) به غنیمت گرفتن ۱۴۰ تانک و نفربر، ۲۸۴ خودرو مهندسی و نظامی
۴) کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ هزار عراقی ...
۵) اسارت ۲ هزار نظامی.
●۱/۱۲/۱۳۶۴هـ .ش:
حمله وحشیانه عراق به هواپیمای مسافری ایران که به شهادت آیتالله محلاتی و جمعی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران انجامید.
●۵/۱۲/۱۳۶۴هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۹، در جبهه شمالی (منطقة پنجوین)، با رمز «یا الله، یا الله، یا الله»، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران،که به انهدام یک هواپیما، یک بالگرد و ۲۰ تانک و کشته و زخمی شدن ۲ هزار و ۵۰۰ بعثیو‎آزاد سازی بخشی از منطقه چوارته انجامید.
●۵/۱۲/۱۳۶۴هـ .ش:
تشکیل جلسه شورای امنیت و تصویب قطعنامه ۵۸۲ آن، درباره آتش بسفوری و قطع جنگ دریایی و هوایی و زمینی، بازگشت به مرزهای بین‌المللی، مبادله اسرایجنگ، منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، توجه طرفین به میانجیگری؛ حدود یک ماه پیشرزمندگان اسلام فاو را تسخیر کرده بودند.
●۲۷/۱۲/۱۳۶۴هـ .ش:
انهدام پایگاه دریایی ام القصر عراق، با تلاش رزمندگان اسلام.
سال 65
●۱/۱/۱۳۶۵هـ .ش:
شورای امنیت سازمان ملل متحد، در سومین بیانیه خود، کاربرد سلاحشیمیایی را بر ضد نیروهای ایرانی تأیید کرد و برای نخستین بار از عراق به عنواناستفاده کننده سلاح شیمیایی نام برد و این اقدام را محکوم کرد.
●۲۴/۲/۱۳۶۵هـ .ش:
بمباران شیمیایی مهران و صالح آباد و امیر آباد، به وسیلههواپیماهای عراقی.
 
●۲۷/۲/۱۳۶۵هـ .ش:
اشغال دوباره شهر مهران به دست ارتش عراق که تا ۱۰ تیر، زمانآزاد سازی این شهر در عملیات کربلای ۱، ادامه یافت و تا این زمان عراق اداره شهر رابه منافقین واگذار کرده بود.
●۱۰/۴/۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۱، با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع) ادرکنی»،در جبهه میانی (منطقه مهران)، به وسعت ۳۲۰ کیلومتر مربع، با تلاش دلاور مردان سپاهپاسداران انقلاب اسلامی، که کشته و زخمی شدن هزاران بعثی و آزاد سازی دوباره شهرمهران و ارتفاعات اطراف آن و انهدام ۱۱۰ تانک و نفربر و غنیمت گرفتن دهها تانک وخودرو نظامی را در پی داشت.
●۲۱/۵/۱۳۶۵هـ .ش:
نخستین حمله هوایی عراق به جزیره سیری، دومین پایانه نفتی مهمایران، در خلیج فارس.
●۱۰/۶/۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۲، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین (ع)»، درمنطقه حاج عمران، با تلاش رزمندگان اسلام، در این عملیات ۱ هواپیما، ۱ بالگرد،چندین انبار مهمات، مقدار زیادی سلاح‌های سبک و نیمه سنگین دشمن منهدمشد.
● ۱۰ /۶/ ۱۳۶۵هـ .ش:
تشکیل اجلاس هشتم سران غیر متعهدها، در حراره، که ۶ روز طولکشید، و در آن حضرت آیت الله خامنه‌ای (رئیس جمهور وقت) سخنرانی کردند و تحمیلیبودن جنگ و متجاوز بودن عراق را مطرح کردند.
● ۱۱ /۶ / ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۳، با رمز (حسبنا الله و نعم الوکیل»، درشمال غربی خلیج فارس (پایانه نفتی الامیه و البکر)، با تلاش نیروی دریایی سپاهپاسداران انقلاب اسلامی، با این نتایج:
۱) انهدام اسکله الامیه و البکر، ۲ هواپیما، یک یدک کش، یکناوچه موشک انداز، رادار پایانه البکر
۲) به غنیمت گرفتن ۱۰ قایق، یک رادار دریایی، ۲ رادار هوایی و ... .
● ۱۶ /۷/ ۱۳۶۵هـ .ش:
تصویب قطعنامه ۵۸۸، در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگتحمیلی عراق به ایران، درباره درخواست پرهیز از جنگ و حل صلح آمیز اختلاف‌ها وپذیرش فوری قطعنامه ۵۸۲، ولی از اعلام نام کشور متجاوز پرهیز کرد و جمهوری اسلامیایران نیز آن را نپذیرفت.
 
● ۱۹ /۷/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۱، با رمز «یا زینب (س)»، در منطقهکرکوک عراق، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، که بهانهدام چندین مرکز تأسیساتی نفت و گاز و کشته شدن صدها عراقی انجامید.
● ۲۳ /۷/ ۱۳۶۵هـ .ش:
حمله هواپیماهای متجاوز عراقی به هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ هما، درفرودگاه شیراز، که به علت اصابت موشک عراق ۳۰ تن از مسافران شهید شدند.
● ۲۸ /۷/ ۱۳۶۵هـ .ش:
اعلام همسویی اردن و کویت در حمایت از عراق در جنگ با ایران.
● ۸ /۸/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۲، در دوکان (واقع در شمال شرقی عراق)،با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران(قرارگاه رمضان).
● ۲۴ /۸/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۳، در جبهه شمالی، منطقه زاخو ـ دهوکعراق، با تلاش رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)،که به انهدام مراکز و تأسیسات نظامی و دولتی عراق و سرنگونی یک بالگرد و انهدامدهها تانک و خودرو نظامی انجامید.
● ۴ /۹/ ۱۳۶۵هـ .ش:
حمله هوایی عراق به تأسیسات نفتی جزیره لارک، در خلیج فارس.
● ۱۲ /۹/ ۱۳۶۵هـ .ش:
اعزام سپاه یک صد هزار نفری «محمد رسول الله (ص)»،‌به جبهه‌هاینبرد حق علیه باطل.
● ۱۴ /۹/ ۱۳۶۵هـ .ش:
حمله هوایی عراق به نیروگاه برق نکا، در مازندران.
● ۱ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
اظهار نگرانی شورای امنیت از گسترش حمله به هدف‌های غیرنظامی،در جنگ ایران و عراق، با انتشار بیانیه خود.
 
 
● ۳ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات دو روزه کربلای ۴، با رمز «محمد رسول الله (ص)»، درجبهه جنوب ـ غرب اروند رود (جنوب خرمشهر)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاباسلامی، که به انهدام ۳ هواپیما و ده‌ها تانک و ۱۰۰ خودرو نظامی و کشته و زخمی شدنحدود ۷ هزار عراقی انجامید.
● ۱۵ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
شوروی ۱۵۰ تانک تی-۷۲ به عراق فروخت.
● ۱۹ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۵، با رمز «یا زهرا (س)»، در جنوب شلمچه وشرق بصره، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،که نتایج آن عبارت استاز:
۱) آزاد سازی ۱۵۰ کیلومتر مربع و پاسگاه‌های بوبیان و شلمچه وجزایر بوارین و دریاچه بوبیان
۲) استقرار نیروهای اسلام در ۱۰ کیلومتری بصره
۳) انهدام بیش از ۸۰ هواپیما و ۷۰۰ تانک و ۱ هزار و ۵۰۰ خودرونظامی
۴) غنیمت گرفتن ۲۲۰ تانک و ۵۰۰ خودرو نظامی
۵) کشته و زخمی شدن ۴۰ هزار عراقی و اسارت ۲ هزار و ۷۰۰ نفر.
● ۲۳ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۶، با رمز «یا فاطمه الزهراء‌ (س)»، در شمالسومار (به وسعت تقریبی ۱۰۰ کیلومتر مربع)، با تلاش ارتش جمهوری اسلامی ایران، که بهآزاد سازی ارتفاعات مهم شمال شرقی نقت شهر، انهدام ۱۱ هواپیما و ۲ بالگرد و ۲۰ تانکو نفربر، کشته و زخمی شدن ۳ هزار بعثی، غنیمت گرفتن ده‌ها تانک و نفربر انجامید.
● ۲۷ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
حمله هوایی عراق به شهرهای قم، تبریز، اصفهان، همدان، خرم‌آباد،و ایوانغرب.
● ۲۷ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
تسخیر جزیره بوارین، پس از هشت روز تلاش رزمندگان اسلام،درعملیات کربلای ۵.
● ۲۸ /۱۰/ ۱۳۶۵هـ .ش:
حمله هوایی و موشکی عراق به شهرهای تهران، تبریز، اهواز،اصفهان، خرم آباد، قم و ایلام.
● ۲۲ /۱۱/ ۱۳۶۵هـ .ش:
برگزاری راهپیمایی میلیونی ملت ایران، در شهرهای مختلف، برایبزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران، با وجود تهدید عراق و بمباران و موشک بارانمسیر راهپیمایان.
● ۲۲ /۱۱/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز مرحله اول عملیات نامنظم فتح ۴، با رمز «یا الله»، درمنطقه عمومی رواندوز و دیانا عراق، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاهرمضان)؛ مرحله دوم این عملیات روز ۴ اسفندماه آغاز شد.
● ۸ /۱۲/ ۱۳۶۵هـ .ش:
شهادت حاج حسین خرازی، فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، درجبهه‌های نبرد حق علیه باطل.
● ۱۱ /۱۲/ ۱۳۶۵هـ .ش:
بازدید نماینده یونسکو از آثار تاریخی بمباران شده در تهران.
● ۱۲ /۱۲/ ۱۳۶۵هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۷، در جبهه شمالی (منطقه حاج عمران)، باتلاش دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به آزاد سازی ارتفاعات گردمند و تپهسرخی و یال کله اسبی و کشته و زخمی شدن ۲ هزار و ۳۰۰ عراقی انجامید.
● سال۶۶
● ۱۸ /۱/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات پنج روزه کربلای ۸، با رمز «یا صاحب الزمان (عج)»،در جنوب (منطقه شلمچه‌ و شرق بصره)، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاباسلامی، که به این نتیجه‌ها انجامید:
۱- انهدام ۲ هواپیما و ۲ بالگرد و ۶۰ تانک و نفربر دشمن
۲- کشته و زخمی شدن حدود ۵ هزار عراقی.
● ۲۰ /۱/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۹، با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی»، در قصرشیرین، با تلاش دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به آزاد سازی ارتفاعات۵۴۲و ۴۰۰ و پاسگاه مرزی بابا هادی انجامید.
 
 
● ۲۵ /۱/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۵، با رمز «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی»، در شمال سلیمانیه عراق، منطقه عملیاتی چوارته و ماووت، با تلاش دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، که آزاد سازی ارتفاعاتاستراتژیک منطقه و ۲۵ روستا و نظارت بر راههای مهم در محور سلیمانیه و تسخیر ۷پایگاه عراقی را در برداشت.
● ۲۵ /۱/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۱، با رمز «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی»، درمنطقه هزار قله (در غرب بانه، داخل خاک عراق)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی، که به آزاد سازی ارتفاعات مهم و ۱۰۰ کیلومتر مربع ازمنطقه اشغالیانجامید.
● ۳۰ /۱/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات کربلای ۱۰، با رمز «یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی»،در جبهه شمالی (منطقه عمومی ماووت عراق)،‌ با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کهبه کشته و زخمی شدن هزار عراقی و آزاد سازی ۲۵۰ کیلومتر مربع از خاک کشور و انهدامیک بالگرد و ده‌ها تانک و نفربر دشمن انجامید.
● ۲۵ /۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
انتشار بیانیه شورای امنیت درباره اظهار نگرانی از استفاده ارتشعراق از سلا‌ح‌های شیمیایی بر ضد نظامیان و غیر نظامیان ایرانی.
● ۲۷ /۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
حمله اشتباهی جنگنده‌ای عراقی به ناو آمریکایی استارک، در خلیجفارس، که هلاکت ۳۷ آمریکایی و پوزش رسمی عراق را به دنبال داشت.
● ۸ /۳/ ۱۳۶۶هـ .ش:
تعطیل شدن سفارت انگلستان در تهران و تقلیل دیپلمات‌های ایرانیدر انگلستان به یک نفر، به دستور دولت انگلیس، همزمان با کمک‌های تسلیحاتی این کشوربه عراق که به «عراق گیت» معروف شد.
● ۱۳ /۳/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۲، با رمز «یا حسین مظلوم (ع)»، در میمک، باتلاش ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به آزاد سازی ارتفاعات ۴۰۴ و ۴۰۰ و ۳۹۶ و منطقهخزر و هلاله منجر شد.
● ۲۷ /۳/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۶، با رمز «یا زهراء (س)»، در شمالاربیل عراق، باتلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، کهبه انهدام پایگاه‌ها و مراکز نظامی مستقر در ارتفاعات کورت قلندر و سلیم خان و شهرمرگه سور انجامید.
 
● ۲۷ /۳/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۳، در جنوب دهلران، (زبیدات)، با تلاش ارتشجمهوری اسلامی ایران.
● ۳۱ /۳/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۴، در جبهه شمالی (منطقه عمومی ماووت، استانسلیمانیه عراق)، با تلاش نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که ۱۴ روز طولکشید و به آزاد سازی شهر ماووت (و در مجموع ۵۰ کیلومتر مربع از خاک این منطقه)، وکشته و زخمی شدن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ عراقی انجامید.
● ۳ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۵، با رمز «یا زهراء (س)»، در جنوب غربی سردشت،با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزادسازی ارتفاعات مهم منطقهو دشت بوجار و تعدادی روستای مرزی انجامید.
● ۷ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۷، با رمز «یا فاطمه الزهراء (س)»، درشمال عراق، منطقه حلبچه، شانه دری، اربت، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاباسلامی (قرارگاه رمضان)، که به تأسیسات و مهمات و پادگان عراقی‌ها در شهرهای سیدصادق و حلبچه و پادگان کانی پانکه خسارت‌های بسیاری وارد شد.
● ۸ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
عراق منطقه سردشت را بمباران شیمیایی کرد.
● ۲۶ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
قطع رابطه سیاسی فرانسه با جمهوری اسلامی ایران، در پی سال‌هاحمایت‌های مالی و نظامی از عراق.
●  ۲۸ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۸، با رمز «یا رسول الله (ص)»، در شمالاستان موصل (شهر تراوش)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامیایران(قرارگاه رمضان)، که به تصرف و انهدام بیش از ۴۰ پاسگاه و انهدام سازمان امنیتمرکز حزب بعث و قصر جیش الشعبی شهر اتروش و کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰۰ بعثیانجامید.
● ۲۹ /۴/ ۱۳۶۶هـ .ش:
تصویب قطعنامه ۵۹۸، در جلسه ۲۵۷۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد،در پی نزدیک شدن رزمندگان جمهوری اسلامی ایران به بندر بصره عراق؛ موارد اصلی اینقطعنامه ۱۰ ماده‌ای عبارت است از:
۱) اظهار تأسف از بمباران مراکز غیر نظامی و نگرانی از ادامهجنگ و گسترش آن
۲) درخواست آتش بس فوری و اعزام هیئت ناظر سازمان ملل متحد بهمنطقه جنگی
۳) عقب نشینی طرفین
۴) آزادی اسرای طرفین
۵) همکاری طرفین با دبیر کل سازمان ملل متحد
۶) بررسی درباره آغازگر جنگ و میزان خسارت آن؛ ۲ روز بعد عراق ـکه توان ادامه جنگ را نداشت ـ قطعنامه را پذیرفت.
● ۱۰/۵/۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۶، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین (ع)»،‌درمنطقه میمک، با تلاش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به انهدام ۲ هواپیماو ۶ بالگرد و صدها تانک و خودرو نظامی و کشته و زخمی شدن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عراقیانجامید.
● ۱۴ /۵/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۷، با رمز «یا فاطمه الزهراء (س)»، در جبههشمالی (ارتفاعات دوپازا و بلفت، در محور سردشت)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسدارانانقلاب اسلامی، که به کشته و زخمی شدن هزاران عراقی و انهدام ۴ بالگرد و ۱۰ تانک ونفربر و ۵۰ خودرو نظامی و آزاد سازی ارتفاعات منطقه انجامید.
● ۱۵ /۵/ ۱۳۶۶هـ .ش:
شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی، در منطقه عملیاتی سردشت، پس از۶۰ماه مأموریت جنگی.
● ۱۸ /۵/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۹، با رمز «یا رسول الله (ص)»، در خرمالعراق، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان).
● ۱۳ /۶/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم فتح ۱۰، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین (ع)»، در شمال شرقی استان اربیل عراق، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاباسلامی (قرارگاه رمضان)، که به انهدام نیروهای دشمن و ۳۶ پایگاه بعثی در ارتفاعاتمهم منطقه و وارد آمدن خساراتی به ادوات جنگی آنان انجامید.
● ۱۷ /۶/ ۱۳۶۶هـ .ش:
حمله هوایی ارتش عراق به شهرها و تأسیسات نفتیایران و نفتکشهای خلیج فارس، به بهانه واهی دفاع از کویت در برابر جمهوری اسلامیایران.
 
● ۲۷ /۶/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات ظفر ۱، در استان‌های دهوک و سلیمانیه، با تلاشرزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، که به انهدام دهها تانک ونفربر خودرو و سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و چندین انبار مهمات انجامید.
● ۳۰ /۶/ ۱۳۶۶هـ .ش:
حمله ۶ فروند بالگرد آمریکایی به کشتی کوچک تجاری ایران اجر بهبهانه مین گذاری ایران در خلیج فارس.
● ۳۱ /۶/ ۱۳۶۶هـ .ش:
سخنرانی آیت الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت، در مجمع عمومیسازمان ملل متحد، دربارة نگرش اسلام به انسان و جامعه و تشریح حقانیت جمهوری اسلامیایران در جنگ تحمیلی و ضرورت تنبیه متجاوز.
● ۱۲ /۷/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۲، با رمز «لبیک یا حسین (ع)»، در منطقهکفری عراق، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، که به انهدام ده‌ها نفربر و چند خودرو نظامی و کشته شدن بیش از۵۰۰عراقی انجامید.
● ۱۵ /۷/ ۱۳۶۶هـ .ش:
اعلام حمایت کویت از عراق در جنگ با ایران و تأیید اقداماتآمریکا بر ضد ایران، در سخنان سفیر کویت در آمریکا.
● ۱۶ /۷/ ۱۳۶۶هـ .ش:
عراق منطقه سومار را بمباران شیمیایی کرد.
● ۲۷ /۷/ ۱۳۶۶هـ .ش:
حمله ۴ ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم (و پایانه نفتی رشادت) ومیدان نفتی رسالت، در خلیج فارس، که به نابودی این تأسیسات انجامید؛ این یورشوحشیانه به بهانه تلافی حمله به کشتی نفت کش کویتی، با پرچم آمریکا، صورت گرفت.
● ۱۷ /۸/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز اجلاس چهار روزه سران عرب، در امان، که جمهوری اسلامیایران را به علت اشغال عراق محکوم کرد و از دولت عربستان سعودی برای ایجاد فضایمناسب برای انجام مناسک حج پشتیبانی و از امنیت کویت نیز حمایت کرد.
 
 
 
● ۲۵ /۸/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۳، با رمز «یا رسول الله (ص)»، در جبههشمالی، منطقه دربندیخان عراق، با تلاش رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاباسلامی ایران (قرارگاه رمضان)، که به انهدام پایگاه‌ها و تأسیسات مرکز پشتیبانی ونیروگاه سد دربندیخان و سقوط یک بالگرد و انهدام ۱۰۵ دستگاه از انواع خودرو نظامیعراق انجامید.
● ۲۸ /۸/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۴، با رمز «یا رسول الله (ص)»، در جبههشمالی، منطقه استان دهوک، با جانفشانی دلاوران نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاباسلامی ایران (قرارگاه رمضان)، که به انهدام تأسیسات نظامی و تأسیسات انتقال برق سددهوک و چند مرکز دولتی عراق انجامید.
● ۲۹ /۸/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۸، با رمز «یا محمد بن عبدالله (ص)»، در ماووت،با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که به آزاد سازی شهر ماووت و چندینارتفاع و روستا و پایگاه دشمن، انهدام دهها دستگاه تانک و نفربر و کشته و زخمی شدنحدود ۲ هزار عراقی انجامید.
● ۱ /۹/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نصر ۹، با رمز «یا مولای متقیان (ع)»، در منطقهعمومی حاج عمران، با تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به آزاد سازیارتفاعات ۲۰۸۰ و ۲۰۶۰ و ۱۹۸۵ و۱۹۸۰ و انهدام ده‌ها دستگاه انواع خودرو نظامی و ۱۰انبار مهمات و کشته و زخمی شدن بیش از ۴ هزار عراقی انجامید.
● ۲۲ /۱۰/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۵، با رمز «یا زهرا‌(س)»، به همت سپاهپاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، در ۲۰۰ کیلومتری داخل خاک عراق، دراستانهای کرکوک و دهوک و دیاله و منطقه عماریه، که به انهدام ۴ گردان و ۱ هواپیما و۵۳خودرو نظامی و کشته و زخمی شدن حدود ۱ هزار و ۵۰۰ عراقی انجامید.
● ۲۵ /۱۰/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات بیت المقدس ۲، با رمز «یا زهرا (س)»، در شمالسلیمانیه، منطقه عمومی ماووت، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به آزادسازی ارتفاعات مهم ماووت عراق و انهدام و غنیمت گرفتن ده‌ها خودرو نظامی و اداواتجنگی و کشته و زخمی شدن بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر و به اسیری گرفتن ۹۰۰ عراقیانجامید.
●  ۵ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۶، در منطقة سنگار (در شرق استان کرکوکعراق)، با تلاش دلاور مردان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاهرمضان)، که به تسخیر ارتفاعات و روستاهای مهم منطقه و تسلط بر جاده‌های استراتژیک وانهدام ۲ پادگان و ۱۴ پایگاه عراق منجر شد.
● ۸ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
بمباران پالایشگاه شهر ری، به وسیلة هواپیماهای عراقی.
● ۱۰ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
نخستین حمله موشکی عراق به تهران.
● ۲۳ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات نامنظم ظفر ۷، با رمز «یا محمد رسول الله (ص)»، درجبهه شمالی (منطقه حلبچه)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاهرمضان)، که به آزاد سازی ۱۴ ارتفاع مهم و ۷ روستا و انهدام ۱۵ تانک و نفربر و ۲۰دستگاه خودرو نظامی عراق انجامید.
● ۲۴ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات بیت المقدس ۳، با رمز «یا موسی بن جعفر (ع)»، درجبهة شمالی (منطقه عمومی سلیمانیه ـ ماووت)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاباسلامی ایران، که آزاد سازی بخشی از منطقة ماووت را در پی داشت.
● ۲۵ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
آغاز عملیات والفجر ۱۰، با رمز مقدس «یا رسول الله،، یا رسولالله، یا رسول الله (ص)»، در جبهه شمالی (منطقه حلبچه)، با تلاش دلاور مردان سپاهپاسداران انقلاب اسلامی، با این نتایج:
۱) آزاد سازی شهرهای نوسود و حلبچه و خُرمال و دوجیله و بیاره وطویله و ۱۰۰ روستا و ارتفاعات مهم منطقه.
۲) انهدام ۱۰ هواپیما و یک بالگرد و ۴۵۰ تانک و نفربر و صدهاخودرو نظامی
۳) کشته و زخمی شدن بیش از ۱۱ هزار بعثی، اسارت بیش از ۴ هزار و۴۰۰عراقی
۴) به غنیمت گرفتن بیش از ۲۵۰ تانک و نفربر، صدها خودرو نظامی،۷۰توپ و کاتیوشا و... .
● ۲۵ /۱۲/ ۱۳۶۶هـ .ش:
بمباران شیمیایی شهر حلبچه، در کردستان عراق، به دست ارتش بعثیاین کشور، به دنبال ناکامی در برابر رزمندگان اسلام.
 
 
 
سال 67
● ۶/۱/ ۱۳۶۷هـ .ش:
آغاز عملیات بیت المقدس ۴، در جبهه شمالی (منطقه عمومیدربندیخان)، با رمز «یا ابا عبدالله (ع)»، به همت رزمندگان سپاه پاسداران انقلاباسلامی ایران، که به آزاد سازی ارتفاعات مهم شاخ شمیران و روستاهای منطقه و کشته وزخمی شدن صدها تن از افراد دشمن و انهدام و به غنیمت گرفتن ده‌ها تانک و نفربرانجامید.
● ۲۲ /۱/ ۱۳۶۷هـ .ش:
انهدام سکوی نفتی ساسان، در خلیج فارس، توسط ۳ ناو جنگی آمریکا،به بهانه تصادف ناو جنگی ساموئل رابرتسن آمریکا بامین، در خلیج فارس؛ در همین روزآمریکا ناوچه جوشن و ناو سهند و یک قایق تندرو ایران را نیز نابود کرد.
● ۲۲ /۱/ ۱۳۶۷هـ .ش:
آ‎غاز عملیات بیت المقدس ۵، با رمز‌«یا ابا عبدالله الحسین (ع)»، در پنجوین، با تلاش ارتش جمهوری اسلامی ایران، که به انهدام صدها دستگاهخودرو نظامی و کشته و زخمی شدن ۳ هزار و ۵۰۰ نفر و اسارت ۳۱۰ عراقی انجامید.
● ۲۳ /۱/ ۱۳۶۷هـ .ش:
اعزام بسیجیان «سپاه سیدالشهداء»، به جبهه‌های جنگ تحمیلی عراقبه ایران.
● ۲۸ /۱/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ارتش اشغالگر عراق به فاو، که با بمباران مکرر شیمیاییمنطقه و انبوه آتش توپخانه، پس از ۲ روز این منطقه را اشغال کرد.
  ● ۱۹ /۲/ ۱۳۶۷هـ .ش:
تصویب قطعنامه ۶۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد، در موردمحکومیت استفاده از سلاح شیمیایی، بدون اینکه از عراق به عنوان استفاده کننده اینسلاح نام برد.
● ۲۵ /۲/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله مشترک آمریکا و عراق به پایانه لارک، در خلیج فارس.
● ۲۷ /۲/ ۱۳۶۷هـ .ش:
آغاز عملیات بیت المقدس ۶، با رمز «یا امیر المؤمنین‌ (ع)»، درجبهه شمال (منطقه عمومی ماووت)، با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کهبه فتح ارتفاعات شیخ محمد و آسوس و استروگ انجامید.
 
● ۴ /۳/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق به شلمچه و اشغال این منطقه.
●  ۲۳ /۳ /۱۳۶۷هـ .ش:
آغاز عملیات بیت المقدس ۷، با رمز «یا ابا عبدالله الحسین (ع)»،در شلمچه، با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که به انهدام ۱ هواپیما، و بیش از۶۰تانک و نفربر و ۲۰۰ خودرو نظامی، کشته و زخمی شدن ۱۸ هزار و ۲۰۰ عراقی و دوهزارو دویست نظامی انجامید.
● ۲۴ /۳/ ۱۳۶۷هـ .ش:
آغاز حمله ارتش بعثی عراق به ماووت و اشغال بخشی از این منطقهدر ۸ روز بعد.
● ۲۵ /۳/ ۱۳۶۷هـ .ش:
اظهار خرسندی کویت از اشغال شلمچه ، به دست ارتش عراق.
● ۲۹ /۳/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق و منافقین به منطقه مهران، که به اشغال اینمنطقه و واگذاری آن به منافقین انجامید.
● ۴ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ارتش بعثی عراق به جزایر مجنون و نواحی شمالی کوشک وطلائیه و اشغال این مناطق، پس از بمباران‌های وحشیانه شیمیایی و هوایی.
● ۷ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ناموفق ارتش اشغالگر عراق به محور شاخ شمیران، که بامقابله رزمندگان اسلام روبرو شد.
● ۹ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
عراق شهر ماووت را اشغال کرد.
● ۱۲ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
هواپیمای ایرباس ۳۰۰ جمهوری اسلامی ایران با شماره پرواز ۶۵۵،در پنجمین دقیقه پرواز از فرودگاه بندر عباس به دبی، بر فراز آب‌های بین‌المللیخلیج فارس، در ساعت ۲۲/۱۰ دقیقه، با اصابت ۲ موشک استاندارد ۲ که به دستور ناخداویل راجرز (فرمانده ناو آمریکایی وینسنس) شلیک شده بود سقوط کرد و ۲۹۰ سرنشین آن ـ۲۴۸ایرانی و ۴۲ نفر تبعه هند و پاکستان و امارات عربی متحده و یوگسلاوی ـ شامل ۱۵۶مرد و ۵۳ زن و ۵۷ کودک ۲ تا ۱۲ ساله و ۸ کودک زیر ۲ سال و ۱۶ خدمه هواپیما قربانیشدند؛ بعدها ناخدا راجرز از رئیس جمهوری آمریکا نشان افتخار گرفت.
 
● ۲۱ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
حمله ۱۱ لشکر ارتش عراق به منطه غرب شوش و دزفول تا دهلران واشغال بخش وسیعی از این مناطق.
● ۲۶ /۴/ ۱۳۶۷هـ .ش:
تسلیم نامه حضرت آیت الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت، به خاویرپرزدکوئیار، دبیر کل سازمان ملل متحد، درباره تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی برپذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت.
 
تهیه شده در وبلاگ.
معبری تااسمان
 



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

بسم رب الشهدا و الصدیقین
 
مصطفی احمدی روشن در 17 شهریور 1358 چشم به جهان گشود.در سال 1377 در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه صنعتی شریف می شود.
وی از بسیجیان فعال بود...
 
 و در دوران دانشجویی به عنوان معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف فعالیت می نمود.
شهید احمدی شخصی ولایتمدار و از شاگردان آیت الله خوشوقت استاد اخلاق تهران بوده است.
در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرك كارشناسی گردید...
 
وی دانشجوی دكترای دانشگاه صنعتی شریف و از نخبگان این دانشگاه به شمار می رفته است.
 
 این شهید كه به عنوان استاد دانشگاه نیز فعالیت می كرد.



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

غربت است،

تنها حکمتِ نشانه ی دستِ تو!

 

تا اینکه بفهمیم،

چه خوش خیالیم ما و آراءمان،

وقتی فکر کنیم،

دیگر دستِ راستِ تو شده ایم!

نقص از تو نیست آقا!

مائیم که هیچیک وقت امتحان،

قدرِ دستِ راستِ تو،

سالم نبوده ایم!



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

محل تولد : سیرجان

تاریخ تولد : 1347-09-01

محل شهادت : والفجر 8 - فاو

تاریخ شهادت : 1364-12-01

نام پدر : محمد حسین

نام مادر :

وضعیت تاهل : مجرد

مزار شهید : کرمان - سیرجان

عملیات : والفجر 8

 

 

اسم انسان های خاص به گونه ای خاص انتخاب می شود، به گونه ای که گره خورده به انسان های گذشته. گذشتگانی چون شبر، پسر هارون. "شبر" بر وزن "حسن". مژده ی آمدن و سرنوشت این گونه انسان ها هم خاص است، مثل ابراهیم که فرمان قربانی کردن پسرش را در خواب دید، مثل مادر حسن که که نیت کرد در خواب ببیند اگر زندگیشان را از عشایری به یکجا نشینی تغییر دهند اتفاق خوبی می افتد یا بد؟ و در خواب گوسفندانی را می بیند که از آغل بیرون می آیند و کسی با سنگ ریزه به پایشان می زند، همه می روند جز یکی. و او که خواب هایش را خودش تعبیر می کرده می گوید: " باید یکی از کودکانم را برای خدا قربانی کنم" و بعد از آن باردار می شود به حسن.
حسن متولد پنجمین روز محرم است. پنجمین فرزند از یک خانواده با نه فرزند. حسن مظلوم، حسن آقای مادر. حسنی که او را به انس با قرآن می شناختند و مهربانی. او که فردی منطقی بود حتی با سنش کمش وارد به کارهای فرهنگی شده بود، از استهبان کتاب به محل زندگیش یعنی کرمان می آورد برای فروش.
اما جنگ! چرا حسن به جنگ رفت؟ خودش که می گوید می روم تا خواهر و مادرم و بقیه اسیر دست دشمن نشوند. حسن دوبار به دانشگاه جبهه رفت. مثل تمام اهالی آسمان وقتی برمی گشت دلتنگ عالم بالا بود و قرار نداشت.
روز پنجشنبه، عملیات والفجر هشت، فاو! اگر سه ماه دیگر زندگی می کرد، هجدهمین بهارش را هم می دید. اما بهار واقعی برای مهاجر الی الله، روزی خوردن در نزد پروردگار است. ترکش ژ3 که از پشت قلبش را نشانه گرفت مثل صفحه سرخ مقتل اباعبدالله بود که شخصی از پشت نیزه ای به حسین زد که از سینه ی بی کینه اش سر زد. آری اینان الذین بذلوا مهجهم دون الحسین هستند که خون قلبشان را به ثارالله تقدیم کردند. در شب شهادت حسن کبوتری تا صبح بر بام اتاقش می نشیند و این حادثه غروب دلگیر جمعه ای تکرار می شود. کبوتر همان حیوان بی زبانی که حسن بسیار دوست می داشت، بی زبان اما پر از نشانه و پیغام!
چون از این عالم فانی سفر کرد به سوی دیدار، سنگین بود نبودش برای مادر، بی تابی می کرد و از دست دادن چنین پسر بی تابی هم داشت. پس حسن بار دیگر به خواب مادر آمد، پرتقالی به او تقدیم کرد و مژده داد هارون را به تولد "مشبّر" : "مشبّر" بر وزن "مُحَسَّن" . که ما محسن می نامیم. مادر که سنش بالا بود چون همسر ابراهیم گفت :" إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ (هود/72)".  و چون ققنوس خود را به آتش میزند ققنوسی جوان از خاکستر برمیخیزد با همان خصوصیات. محسن به دنیا آمد که اشبه الناس بود به حسن  خَلقاً خُلقاً و منطقاً ! 

شهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایششهید حسن اندایش



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

مادر هر کاری کند اهل خانه هم یاد میگیرند؛

مثلا اگر شهید شود...

یا زهرا(س)



مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده خادم الشهدا در یک شنبه 19 بهمن 1393 |

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان معبری تا آسمان و آدرس ma810.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.